Etiketternaturvetenskapteknik
tlover
6/28/19, 5:23 PM

Hur förklarar jag tid till min 4 åring

Vi kom i en diskussion fram till frågan vad tid är, varken jag eller min man kom fram till ett bra sätt att förklara något så diffust som tid. Hur kan jag förklara tid på ett enkelt men korrekt sätt?

l'm back

Sindri
6/28/19, 6:13 PM

Oj, vilken utmaning! Läser gärna andras tips och förslag. Är det för stort att börja med månen och solen? Och att man helt enkelt bestämt att man skall dela in ett soldygn i 24 timmar. Det kunde ju lika gärna varit 20.
Och att det är bra att veta när bussar går, när man skall gå till olika aktiviteter, när ett kalas börjar t ex?

Tid är ju ett påhitt som är till för att man skall kunna fungera i vårt samhälle.

6/28/19, 9:29 PM

Håller med Sindri, en utmaning.

Vet inte om det finns ett korrekt sätt att besvara frågan om tid, men jag tänker att man inte behöver intellektualisera eller komplicera det för mycket när det gäller förskolebarn. Jag vet inte ens hur jag skulle förklara tid för en vuxen. 🙂

Försöker tänka tillbaka och när barn undrat om tid… det vanligaste är att de vill få uppfattning om hur lång tid har gått eller hur lång tid är det kvar tills de ska gå hem.  Då är det lättast att berätta allt som ska hända fram till dess. Det hjälper ju inte direkt att säga till en treåring att det är tre timmar kvar till föräldrar kommer. Jag brukade svara t.ex. "Först ska vi äta lunch och sedan ska ska vi ha läsvilan. Sedan hinner du leka en stund och sedan är det mellis. När du är klar med mellis, då kommer mamma".

Vissa barn kan behöva schema med bilder med alla rutiner ritade för att konkretisera. Det kanske kan vara ett sätt att förklara, lite som det som Sindri är inne på med månen/solen och sedan vidare till veckor och månader.

Niklas
6/29/19, 9:08 AM

Det beror på vilken sorts tid de menar. Dagar, timmar och minuter är bara ett sätt att mäta tid.

För mig är tid avstånd mellan händelser. Exempelvis från när jag föddes fram till nu, eller från när jag börjar jobba och till det är dags att sluta.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?