Etikettarbetslaget
Uppkatten
2019-08-17 20:02

Underlätta för den som jobbar 100%?

Varför är det ofta så att de som jobbar 75% förväntas prestera "extra/mer" under sin arbetstid?

De som jobbar 100% kan t ex få en kort extra rast på fm, "för att de ska orka". De som jobbar 100% ska oftare sitta med på sovvilan på förskolan, för att få lite extra vila själva (utöver sin egen rast), "så att de ska orka". En oskriven "regel".

Och på studiedagar behöver de som jobbar 100% inte skriva upp att de "gjort för lite tid" om studiedagen slutar tidigare än beräknat. Medan de som jobbar deltid bara får skriva upp exakt den tid de gör extra (de bjuds alltså aldrig på någon extra ledig tid).

Varför är det så här????? Och är det verkligen OK…?

De som jobbar t ex 50 eller 75% gör ju ofta det av en anledning. Som att de varit utbrända, är på väg att bli utbrända, kämpar med stress, inte har förmågan att jobba 100% o s v. Ändå ska DE avlasta/underlätta för de som har orken/förmågan att jobba 100%….?????

Vore det inte rimligt att alla gör lika mycket på de - exempelvis 75% - som man är på arbetsplatsen tillsammans…? Och orkar några sedan jobba 25% till så får de ju betalt för det…. (och ska väl rimligtvis inte ha några extra informella förmåner)….????

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2019-08-17 20:31

Håller med dig till 100 %.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-08-17 20:39

Ja, ofta är det ju lika svårt för den som jobbar t ex 50 eller 75% att orka med sin arbetsdag, som det är för den som jobbar 100% att orka med sin.

Lägger man extra belastning på de som jobbar deltid (för att underlätta för de som jobbar heltid), så får ju deltidarna ännu sämre förutsättningar att någonsin kunna jobba heltid igen (vilket många skulle vilja kunna klara av, eller har behov av att klara av rent ekonomiskt).

2019-08-18 09:15

Bra och viktig fråga och jag känner igen det väldigt mycket.  Att jobba 75% har  för mig känts helt värdelöst just av de anledningar som du skriver. Jag har jobbat så under 3 år för att jag pluggade på distans och var tvungen, men hade gärna sluppit om jag kunnat. Jag kom lite senare och då fanns det som en outtalad förväntan på att jag skulle orka mer för de antog att jag var mer utvilad.

Att jag hade fullt upp när jag kom hem från jobbet med egna barn och sedan pluggade till småtimmarna varje kväll tänkte inte de på. Det blev ohållbart och att göra samma saker och t.o.m. fler saker än heltidare samtidigt som det märktes väldigt mycket i lön att jag jobbade 75% kändes inte rätt. Efter ett år (tror jag att det var) fick jag igenom min begäran att få en ledig dag i veckan för pluggande och jobba heltid i fyra dagar. Det funkade mycket bättre, men var svårt att få igenom. Chefen gick med på det om jag kunde kompromissa och gå med på att inte veta vilken dag jag skulle få ledigt utan det fick vi bestämma i början av veckan när vi såg vilken dag det var tillräckligt få barn så de inte behövde ta in vikarier. Inte kul det heller men det var bättre än att jobba varje dag.

Det har blivit allt vanligare att personal inom skola och barnomsorg går ner i tid för att oka eftersom arbetsbelastningen blivit så omöjlig. Önskar att det fanns mer förståelse för de som känner sig tvungna att gå ner i tid för att orka med sitt jobb.