Etikettarbetsmiljö
8/21/19, 9:27 PM

Parfymfri förskola

Varför är det inte en självklarhet att landets förskolor är parfymfria på samma sätt som t ex landstingens verksamheter är parfymfria?

Små barn borde ha rätt att slippa stark parfymdoft under sin vistelse på förskolan. En vistelse som de inte väljer själva och som de inte kan välja att avstå ifrån. Även som kollega borde det vara en rättighet att slippa andas in andra kollegors mycket kraftiga parfymdoft.

Att man själv tycker att man "doftar gott" innebär inte att andra tycker det.

Nu avser jag inte den försiktiga doft som man kan känna om man kommer mycket nära en annan människa, utan jag menar parfymdoft som tar över ett helt rum eller ett helt block, eller en hel förskoleavdelning. Parfymdoft som man inte kommer undan med mindre än att man går ut på gården.

Självklart har det här diskuterats på "min" förskola flera varv, och chefen har sagt ifrån att där inte ska användas parfymerade produkter, men vad hjälper det om de som använder mycket av starkt parfymerade produkter inte bryr sig…?

Det vore bättre med ett generellt förbud, som följdes upp av t ex ansvarig chef. För barnens, kollegornas och vår gemensamma arbetsmiljös skull.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
8/21/19, 9:49 PM

Det borde vara en självklarhet.

Stolt ägare till fem La permer

8/22/19, 3:54 PM

#0 Menar du att det finns kollegor som helt struntar i förbudet trots att ni pratat om det? Taskigt! I så fall borde chefen ta tag i det och prata med enskilda personer som gör så. Med föräldrar tänker jag att man kan uppmana till att avstå från parfym. Det finns skyltar från Astma- och allergiförbundet som man kan klistra på lämplig plats.

8/23/19, 8:07 PM

#2 Ja, det menar jag dessvärre…. Vi kommer nu att få en ny chef framöver, kanske har hon bättre förmåga att ta tag i det… Vi har också försökt nå våra politiker för att få till ett beslut "uppifrån"….

8/23/19, 9:32 PM

#3 Vad märkligt! Hur svårt kan det vara att inte ta på sig parfym? 🤔 Och tänk att det ska behövas ett beslut för att en del ska fatta och visa hänsyn.

8/24/19, 8:37 AM

#4 Problemet är väl att en del hårvårdsprodukter, deo, rakvatten o s v också kan vara mkt starkt parfymerade. Men varför inte använda dessa produkter privat i så fall, och alternativa (oparfymerade eller mkt milt parfymerade) produkter på förskolan…

Har dock fått berättat för mig att personer på "min" förskola använder just parfym (men säkert parfymerade produkter också).

Tvål och vatten är ju ofta ett fullgott alternativ.

Har även hört att vegetarianer luktar godare än köttätare 🙂.

Inom förskolan har jag över åren stött på barn och vuxna som varit högsensitiva, doftöverkänsliga, allergiska, som fått migrän av starka dofter o s v. Så precis som du skriver borde det vara en självklarhet att visa hänsyn.

8/24/19, 8:27 PM

#5 Har ni/chefen försökt att konfrontera de personerna? Jag menar de kan ju inte ha någon övertygande argument. Att de vill dofta gott känns inte som ett bra argument om man väger det mot att barn/vuxna mår dåligt av dofterna.

Ja, det är lite svårt när många produkter är parfymerade utan att man tänker på det. Men att använda parfym efter att ni tagit upp frågan är bara fräckt.

8/24/19, 10:45 PM

#6 Vi har tagit upp att det är fortsatta problem med stark parfymdoft bl a på ett möte nyligen där personerna ifråga var med. Det framkom tydligt att det var personalen som använde parfymerade produkter och inte t ex föräldrar.

Vet att en kollega tidigare har konfronterat mer direkt - utan resultat.

Och ja, det är fräckt.

Makt-pinkeri tror jag.