Etikettspecialpedagogik
8/24/19, 8:44 PM

Sveriges första förskola för särbegåvade barn

I Stockholm startar förskola för särbegåvade barn och jag undrar vad ni tycker om den idén? Jag är inte så förtjust i sådana särskilda förskolor som särskiljer barn och som är bara för vissa. Men kan tänka mig att föräldrar som har barn som de anser är särskilt begåvade tycker att det är en bra idé.

I artikeln skriver de att det finns ett till tre barn i varje klass som är särbegåvade och att det därför borde finnas speciella skolor för dem. Men jag tänker att det finns så många andra förmågor, behov, diagnoser m.m. som det också finns ett antal barn i varje klass/barngrupp av. Ska man hålla på och starta särskilda förskolor för alla som på något sätt är annorlunda? I förskolan är ju tanken att verksamheten ska anpassas efter barns förmågor.

De tänker tydligen inte göra några tester utan det räcker om förälder gör bedömningen och tycker att barnet är särbegåvat.

Här kan ni läsa artikeln!

8/26/19, 7:55 AM

I Expressen:

"Jag minns dem själv från skoltiden, jag gick i tvåan och jobbade med tvåans mattebok, men vid bänken intill satt det någon och höll på med fyrans mattebok. Dessa barn ska nu slippa lida av klasskompisarnas mediokritet och få odla sin genialitet i lugn och ro, tillsammans med andra barn med samma gåvor. Skolan utför inga intelligenstester, utan litar på att föräldrarna till de överbegåvade ungarna vet vad de pratar om när de ansöker. Jag tänker: de är alltså galna på skolan? De har tappat förståndet? Längst ner i artikeln läser jag en lathund: ”Så vet du om ditt barn är särbegåvat!” Om du har ett barn som resonerar väl, lär sig snabbt, har utmärkt minne, visar medkänsla, är perfektionist, moraliskt känslig, har stor nyfikenhet, hög grad av energi, har ett moget omdöme för sin ålder, har livlig fantasi, är kreativ, är bra på siffror och pussel och kan vara självständig - ja, då sitter du och håller på en särbegåvade unge.

De kommer få kaos med ansökningarna. Är det inte exakt så här i stort sett varenda förälder beskriver sina barn nu för tiden?"

Källa

tlover
9/20/19, 2:33 PM

Forskning visar att föräldrar som tror att deras barn är särbegåvat till största delen har rätt (över 90% om jag minns rätt) så, så stort kaos blir det nog inte