Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
tlover
2019-09-20 14:37

Har någon här fått utökad förskoletid?

Nu har vi ansökt om utökad tid på förskolan för dottern eftersom hon blir alldeles för understimulerad hemma och eftersom vi jobbar OB båda två så jobbar ofta den ena dag och den andra kväll så hon kan vara så lite som 1h på förskolan på en hel vecka eller 15:30-08:00 vilket är relativt lite tid som hon får stimulans (eftersom hon sover).

Är det någon annan som ansökt om utökad tid? Hur gick det?

l'm back

2019-09-20 19:48

Vi har haft en del föräldrar som haft liknande situation som ni och då har vi tillsammans med föräldrar kommit överens om att barnet skulle vara mer på förskolan utan att blanda in huvudman (kommun). Trots att de enligt kommunens regelverk inte hade rätt till fler timmar.

Men regelverket kan vara rätt fyrkantigt och tar inte hänsyn till barnens behov utan bara föräldrarnas schema. Det är oftast inte bra för ett barn att komma till förskolan så sporadiskt.