Annons:
Etiketterutbildningstudier
Läst 930 ggr
[Jojjo1212]
9/21/19, 5:27 PM

Hjälp med uppgift

Hej!

Läser till förskollärare och har en uppgift som jag inte riktigt förstår hur man ska tolka. Frågorna lyder såhär:

1. Redogör för centrala utgångspunkter i/för kognitiv teori relation till lek.

2. Redogör för begreppen assimilation och ackommodation.

Min undran är hur man ska tolka "centrala utgångspunkter"? Trodde först de menade centrala begrepp men med tanke på fråga två skulle det vara en upprepning. Kan de mena hur man ser på lek i den kognitiva teorin?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Annons:
Loris M
9/21/19, 5:56 PM
#1

Jag tolkar den första frågan så som du är inne på, att beskriva hur man ser på lek i relation till de centrala begreppen. 

Assimilation och ackommodation är två kanske mest centrala begrepp inom teorin men det finns fler ex. Piagets utvecklingsstadier, hans syn på lärarens roll, på miljö och vilken roll den har… allt detta kan du ta upp under första fråga i relation till leken,  så det behöver inte blir så mycket upprepning.  Sen tror jag inte att det gör något att du kort nämner assimilation och ackommodation också under den första frågan, om du känner att det är nödvändigt för att belysa leken.

Loris M
9/21/19, 5:59 PM
#2

…. "centrala utgångspunkter" inom en teori kan inte tolkas på så många andra sätt än att det är just vad som är centralt inom den teorin, vad de bygger sina resonemang på och då blir det ju centrala begrepp.

[Jojjo1212]
9/22/19, 8:39 AM
#3

Okej, tack för hjälpen!

Kan jag ta bort inlägget på något vis, nu när det är löst?

Loris M
9/22/19, 10:22 AM
#4

Det kan du inte, men det kan jag. Men varför vill du ta bort det? Någon annan kan ha nytta av att läsa det.

Loris M
9/22/19, 9:24 PM
#5

Du är ju anonym och allt, men visst kan jag ta bort det om du av någon anledning önskar det.

Upp till toppen
Annons: