Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 1057 ggr
Loris M
2019-10-19 09:08

Tystnadskultur i skolan/förskolan

Jag vet inte hur ni känner men jag kan absolut känna igen mig i den här artikeln. Man skulle bita ihop, vara lojal och inte berätta för föräldrar hur illa situationen är. Gör man det så kan det innebära repressalier så som de skriver i artikeln. 

"Omnämns man i en artikel av negativ karaktär där det finns den minsta antydan på att det rör ens egen arbetsplats riskerar man att bli kallad till ett möte med chef. Dessa möten inleds med att chefen har fått en text skickad till sig av någon från kommunen, vem får du inte veta. Texten är utskriven och det oönskade understruket med en markeringspenna.

Därefter kommer en informell tillrättavisning. Det är bra om du skriver si eller så i stället, annars ger det en negativ bild av vår skola. Rädslan för ryktet är stor. Vissa av medarbetarna i skolan blir till och med uppmanade kring inlägg som de skriver på Twitter eller Facebook. Ofta är kopplingen till den egna skolan eller kommunen inte ens tydlig. Vad är yttrandefriheten värd i den kontexten?" 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOz8MA/tystnadskulturen-rader-i-den-svenska-skolan

Annons:
Lona
2019-10-19 09:31
#1

Tyvärr tror jag inte att det "bara" gäller skolan och förskolan utan rent allmänt. Ve den som klagar eller inte låter odelat positiv! Skulle du skriva något negativt på sociala medier som Facebook och Twitter så får du på en rejäl uppläxning eller så åker du ut med öronen före. Dock kan jag tycka att det är extra alarmerande när det är våra statliga eller kommunala anställda som läggs munkavle på.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
2019-10-19 09:49
#2

Ja, det har blivit så att man nästan inte får vara privat någonstans och blir övervakad av sin arbetsgivare hela tiden. Märklig utveckling med tanke på att vi lever i en demokrati.

Uppkatten
2019-10-19 10:21
#3

Jag kan dessvärre bara instämma. I "min" kommun fick vi t om se en film som ngn på kommunen hade gjort och som gick ut på att det gällde att le och att vi måste vara professionella gentemot föräldrarna så att de kände sig trygga. "Det gäller era jobb" upprepade man gång på gång (med hotfull underton). 

Cheferna gick ut på arbetsplatserna och sa samma sak: "Det gäller era jobb". Det var så viktigt att vi blev uppmärksammade på detta att var man sjuk när det här skulle sägas på ens egen förskolas möte så fick man åka till annan förskolas möte och höra samma sak där. 

Men argumenten i filmen höll förstås inte, och jag kunde inte låta bli att invända. För förskolor kommer det alltid att behövas. Det gällde inte alls våra jobb. Självklart behövdes det duktiga barnskötare och förskollärare "högt o lågt", det var ju för sjutton skriande brist på kompetent personal överallt, och stora pensionsavgångar väntade (vilket man visat oss siffror på). Bristen på (utbildad) personal var enorm. Min chef tyckte att jag var VÄLDIGT jobbig som påpekade detta och därmed "avslöjade deras lögn"….

Enda skillnaden var väl att om föräldrarna var missnöjda med kommunens verksamhet (vilket de sannolikt skulle ha varit om de sett mer av den), så hade de valt privat förskola istället, och då hade fler barnskötare/förskollärare behövts där istället (d v s vi hade fortfarande haft jobb att gå till men kanske inom privat sektor).

Jag har även varit med om hur chefer stått på föräldramöten och ljugit föräldrar rakt upp i ansiktet när det gällt frågor om bemanning etc. Under all kritik!

Min erfarenhet är också att anställda med (starka) åsikter riskerar att "bestraffas" med t ex en sämre löneutveckling, och redan tidigt när jag började jobba inom förskolan så fick jag höra - ryktesvägen - att om man inte "teg och jobbade på" så riskerade man olika typer av konsekvenser uppifrån.

Dock tycker jag mig ser en förändring sedan något år tillbaka. Arbetssituationen är alltjämt under all kritik, och i vissa avseenden värre än någonsin. Men jag uppfattar att även de närmaste cheferna nu börjar reagera, och i vissa fall att de t om säger ifrån uppåt. Jag har också själv känt mig lite mer lyssnad på det senaste året när jag vänt mig uppåt i hierarkin och diskuterat brister i verksamheten.

Men fortfarande märker jag hur man ljuger för mig, och hänvisar t ex till lagstiftningen och att "det måste du förstå att vi har att rätta oss efter", trots att det inte alls finns någon lagstiftning som säger något sådant (som det man vill göra gällande). Det handlar om att man vill tysta och få mig att foga mig, så att deras jobb blir enklare…

Att fler chefer börjat ställa sig på förskolepersonalens sida tror jag kan vara en effekt dels av inre styrka/klokhet hos enskilda chefer, och att man inte längre kan blunda inför effekterna i verksamheten, men kanske är det också en effekt av t ex Förskoleupprorets jobb med att skapa debatt.

Dessvärre hör jag väldigt sällan ngt från Förskoleupproret längre, vilket är synd för de behövs så otroligt väl.

Jag önskar SÅ att alla barn kunde få en riktigt bra förskoletid, det tror jag skulle spara otroligt mkt pengar i slutänden….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-10-19 12:10
#4

Riktigt ruggigt när personalen av sina chefer tvingas att ljuga inför föräldrarna! Barn och yttrandefrihet är väl två saker som måste väga mycket tyngre än en skolas tillfälliga rykte och ekonomi. Har skolan problem så får de väl försöka rätta till dem då, inte sopa dem under mattan. 🤓

Håller med #1, problemet med tystnadskultur  och åsiktskorridor är nog inte begränsat till skolan…

"Målgruppen ska i första hand uppfostras och läxas upp och kanske allra helst vara en helt annan. Att, som tidigare, ha samma medelålders manliga julvärd år efter år vore numera närmast otänkbart. Om det finns människor som är ensamma på julafton med teven som enda sällskap, tycks det framför allt betraktas ett utmärkt tillfälle att förmedla värdegrund.

Likadant med barnprogrammen, som hade kunnat vara en samlande punkt i ett land med allt större skillnader mellan barn, utifrån alltifrån klass och hemspråk till skolval. Men SVT:s barnutbud är så intensivt fostrande och mästrande att föräldrar som inte delar producenternas mest radikala idéer tvingas söka sig till andra kanaler."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/vi-sokte-en-lagereld-och-fann-en-tesdriven-koloss-29611

#3 👍

Loris M
2019-10-19 18:13
#5

#3 Delar i princip alla dina erfarenheter som du skriver om, tyvärr. Alt från att "vara professionella mot föräldrar" till att hålla tyst om bemanning. Vi fick oftast inte ta in vikarier utan vi fick springa runt på andra avdelningar och be om hjälp. När ingen kunde skulle vi bita ihop, jobba övertid och i princip bara försöka överleva dagen. Inför föräldrar fick vi inte prata om att vi var underbemannade. 

Har även fått erfara en sämre löneutveckling p.g.a. att jag ibland var besvärlig, ställde krav, krävde svar … 

Ja, det känns som att man pratar mer öppet om alla brister och jag tror att det är för att även rektorer fått en omöjlig situation. De får budgetar som inte alls gå ihop med behov. Sedan har Tankesmedja Balans, vet inte om du känner till dem, gjort uppmärksammade granskningar i kommun efter kommun om effektivisering och sparkrav, som fått många att få upp ögonen för det här. Det går inte längre att blunda för att förskolepersonal har en oerhört jobbig och ansträngd situation.

Uppkatten
2019-10-20 14:05
#6

#5 Känner inte till Tankesmedjan Balans, men det låter bra om det gjorts sådana granskningar. De behövs! 

"Att bara försöka överleva dagen" är tyvärr allt för vanligt.

Härom veckan "säckade" jag närmast ihop på fredag em inför min chef och sa att "jag överlevde den här veckan också".

Det är bedrövligt hur det har blivit och hur folk tvingas ha det på sina jobb. Och när vi vuxna inte mår bra och har det bra på jobbet, så påverkar det naturligtvis barnen…. (som inte heller har en bra arbetsmiljö…..)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Loris M
2019-10-20 14:34
#7

#6 Ledsamt att höra. :( Jag tror att det snart blir ohållbart. Det som Tankesmedjan Balans visat är att det under nästa år kommer ännu fler nedskärningar och ännu fler krav på "effektivitet" (som det ofta heter för att dölja sparkrav). En tidigare kollega till mig sa häromdagen att i hennes kommun har de just nu inköps-, anställnings- och vikariestopp. En helt omöjlig situation ner de redan är underbemannade. 

Hon sa att de har en grind som behöver bytas ut p.g.a. stor säkerhetsrisk och inte ens det fick de köpa. Helt sanslöst.

Upp till toppen
Annons: