Etikettövrigt
10/26/19, 6:31 PM

SD vill sänka lärarnas löner

Mitt i en en stor lärarkris tycker SD att det är en bra idé att sänka lärarnas löner. 😮Inte för att jag är förvånad längre efter alla deras "strålande" förslag men visst överträffar de sig själva hela tiden?

"Runt om i landet kämpar rektorer med att hitta utbildade lärare. I det läget väljer Sverigedemokraterna att sänka tiotusentals lärares löner med flera tusenlappar i månaden. /…/

Svensk skolas kanske största utmaning är lärarbristen. Tiotusentals lärare behöver utbildas och anställas de närmaste åren. Annars riskerar var tredje lärare att vara obehörig inom några år, enligt Skolverkets senaste prognos. Det skulle påverka möjligheterna att fortsätta höja elevernas kunskapsresultat och jämlikheten i skolsystemet.

Lärarbristen beror dels på att vi har fler barn och unga i skolåldern, dels på att vi under lång tid har utbildat för få lärare. Läraryrket har helt enkelt inte varit tillräckligt attraktivt.  /…/

I det läget väljer Sverigedemokraterna att i sin budget göra nedskärningar på lärarnas löner med 2 670 miljoner kronor per år. Det innebär i praktiken att tiotusentals lärare skulle få sin lön sänkt med flera tusen kronor i månaden. Min fråga till Sverigedemokraterna är: Tror ni att sänkta löner kommer bidra till att fler vill utbilda sig till lärare? "

Magi-cat
10/28/19, 11:45 AM

Man borde inte bli förvånad över något som kommer från det hållet, men ändå …🤪 Otroligt dåligt!

Sänkta löner till en yrkesgrupp som är så viktig och gör ett enormt arbete, hur tänker man?!😡

"Sverigedemokraternas politik skulle försämra svensk skola. Ska våra elever lära sig mer behövs skickliga lärare i alla landets klassrum. Läraryrkets attraktivitet behöver fortsätta öka och fler lärare utbildas i hela landet. "

Vem tjänar på en försämrad skola!?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen