Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2019-11-28 17:28

Lära sig socialt, bara föräldrarnas ansvar?

Vår dotter får tyvärr vara på förskolan väldigt lite, sällan mer än 6-10h per vecka. Idag var vi på utvecklingssamtal och det stora negativa var hennes sociala utveckling. Problemet för oss är att vi inte kan få till det på fritiden. Vi har inga naturliga kompisar till henne här, vi jobbar både två och ska hinna med det, hushållet osv utöver uppfostran (vi jobbar om varandra så det är sällan vi är hemma samtidigt utan den som är hemma just då har ansvar för allt). Dessutom så är hon ledig på dagarna, då de flesta i hennes ålder är på förskolan. Vi kan inte få till mer social samvaro hemma, är det enbart vårt ansvar som förälder? Att lägga upp lektioner med "rätt och fel" känns fel sätt men det är det enda alternativet som jag kan komma på. Tankar?

Pyttelite
2019-11-28 17:55

Finns det inga barngrupper för "lediga" barn som ni kan testa?

Har biblioteket någon barngruppsaktivitet som ni kan delta i eller finns det något fritidsintresse som kan odlas?

Tror att det är ett övergående problem tids nog så får hon massor av kompisar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

2019-11-28 18:04

#1 inte för så små barn (hon är 4 men det är en liten kommun) . En gång i veckan är det högläsning på biblioteket men ganska ofta är det bara hon där eller så går det inte pga jobb

2019-11-28 19:23

Jag förstår inte riktigt din fråga. Varför tror du att det är bara ert ansvar? I förskolan jobbar man med det hela tiden i alla möjliga situationen, både planerade och spontana, vid rutinsituationer, samling, undervisningssituationer… att träna på socialt samspel kommer helt naturligt på förskolan när det finns så många barn som man behöver komma överens med.

Har ni diskuterat på utv.samtalet om din dotter skulle kunna vara på förskolan lite oftare?

2019-11-28 19:40

#3 Vi har tidigare ansökt om utökad tid till 30h per vecka (baserat på tidigare erfarenheter är det optimalt) motiverat till att vi inte kan ge henne den sociala stimulans som hon behöver hemma men fick avslag.

Nu skulle vi få någon exrtradag á 5h per vecka de veckor som hon inte är där 15h (dvs gratistiden som vi får om vi går om varandra helt).

Det kan visserligen vara en liten start men med tanke på avslaget och vad dom tog upp så fick jag känslan att det bara var vårt ansvar som föräldrar

2019-11-28 20:17

Det är trist att de har den inställningen och de inte sätter din dotters behov i främsta rummet. Jag har haft många barn där vi helt enkelt struntade i regler och erbjöd barnen utökad tid om det var bäst för barnet. Oftast handlade det om barn med föräldrar som jobbade skrift och hade oregelbundna tider, vilka inte passade ihop med förskolans rutiner och barnets dygnsrytm eller behov.

Och nej, det är inte enbart ert ansvar. Jag är övertygad att de arbetar mycket med det på förskolan också, för det kommer som sagt naturligt men det kanske inte räcker om hon är så lite på förskolan.

2019-11-28 20:58

Dom är visst känd för att vara väldigt stenhårda på reglerna på den förskolan, exempelvis så var vi först tvugna att hämta hem henne på delade turer då hon var borta 2 h från förskolan (varav 40-60 min transport) och sedan vara på förskolan i 30 min om karln jobbade dag

2019-11-28 21:03

Så märkligt! 😮 Känner inte till någon förskola som håller så hårt på reglerna.