Etikettövrigt
12/25/19, 9:31 AM

Förskolor ska betala blöjor

Det här tycker jag var helt onödigt. Var ska pengarna tas ifrån? Många förskolor har redan nu en väldigt ansträngd ekonomi och en del kommuner har infört inköps- och vikariestopp för att spara. Blöjkostnad kan komma upp till 10 milj. per år. Fullständigt onödigt!

"Landets förskolor måste framöver betala kostnaden för barnens blöjor. Det är innebörden av Högsta förvaltningsdomstolens beslut att inte pröva en tvist mellan Värmdö kommun och en friskola. /…/

"Frågan om vem som ska betala för blöjorna på förskola har varit omtvistad i flera år och många kommuner har hävdat att det är en kostnad som föräldrarna bör stå för själva. Flera andra – totalt 18 stycken – har valt att tillhandahålla blöjor gratis. Bland dem finns Falköping, Lindesberg och Härnösand."

Källa

Åsa S
12/25/19, 9:55 AM

Jag tycker det är helt normalt jag att sånt som krävs för de grundläggande sakerna ska ingå, att kunna kissa och bajsa och inte gå i smutsiga blöjor är grundläggande  anser jag och man tog inte betalt för sånt förr på förskolorna, ska man spara in får det bli på andra ställen eller så får man börja bli bättre på att förhandla om hyror, inköp av mat, blöjor mm.

Uppkatten
12/25/19, 10:05 AM

Det är helt orimligt att blöjor ska vara förskolans ansvar. Får inte föräldrar barnbidrag just för att kunna köpa blöjor etc. I dagsläget har vi alltför många barn i förhållande till antalet personal. Personalen kommer nu att skäras ner med ytterligare 75% till våren på "min" förskola… Vi har rum som står omöblerade - men inga pengar så att möbler kan köpas in. Och vi skulle behöva utöka med fler leksaker/ett bättre lärmaterial men för det saknas pengar… Vi har gamla möbler där skruvarna ramlar ur, men inga pengar till att skaffa nya. Det är svårt att få tag i vikarier. Och lokalerna i sig är sådana att det är tveksamt om det är hälsosamt att alls vistas där…. Och i det läget ska vi alltså lägga pengar - på blöjor??????????? Förstår snart inte hur vi ska kunna bedriva någon förskola. Det lär snarare bli barnpassning.

Med fler anställda skulle vi kunna potträna barnen bättre, så de kom ur blöjorna, vilket också vore en besparing för miljön….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/25/19, 10:11 AM

#1 I "min" kommun har blöjor aldrig ingått, och det innebär INTE att barnen får gå i smutsiga blöjor. Varje barn har en egen plats på förskolan där föräldrarna fyller på med blöjor (av den sort familjen själv föredrar), och skulle det av någon anledning inte finnas någon blöja där så har vi ett förråd av blöjor så att barnen ändå får en ren blöja i rätt storlek. Nästa steg är väl då att förskolorna även ska bekosta kläder, ytterkläder, regnkläder, vinterstövlar, gummistövlar o s v…… för att ha kläder på sig är väl också ett grundläggande behov…..?

Nej, blöjor är föräldrarnas ansvar. Det finns ingen mer stans att spara i nuläget. Vi behöver personal, vikarier, möbler, lek- och lärmaterial o s v. Det är inte heller ngt vi kan vara utan.

tlover
12/25/19, 11:13 AM

Även jag som förälder tycker att det är fel, det var många typer av blöjor som inte funkade för vår dotter. Dessutom hade hon tygblöjor när hon gick i blöja hela tiden (vi tvättade, förvek osv). Däremot skulle det vara praktiskt för dom som vill att kunna köpa blöjor från förskolan om man inte vill dra dit paket själv (och eftersom kommunen är en stor aktör så bör de kunna pressa ner priserna). Då finns ju alltid blöjor men kostnaden hamnar där den ska

l'm back

12/25/19, 11:18 AM

#3 Precis min tanke! Ska förskolor stå för kläder också så slipper föräldrar det också? Jag känner att jag blir bara arg när jag läser det här. Totalt orimligt! Mycket av de orsaker du skriver. En av mina bekanta berättade att de har en trasig grind som borde bytas ut men det får de inte för rektorn och kommunen. Det finns inga pengar. Och det är ju ändå en stor säkerhetsrisk. Barnen kan smita ut.

#1 Och jag tycker inte alls det. Det är helt orimligt att kräva det. Din förslag på spar är inte heller rimliga. De flesta förskolor har redan vänt ut och in på sig själva för att spara in. Det finns ingenstans att dra pengarna ifrån längre.

12/25/19, 6:39 PM

#4 Kan tänka mig att det är precis vad som händer på förskolor där de köper in blöjor. Antar att de köper billigare märken (eftersom de inte har råd med annat) som oftast håller sämre och som inte passar alla barn. Det kan bara skapa konflikter.

Nej, jag tycker verkligen att idén är helt vansinnig, för jag vet hur hårt pressade förskolor är och hur stora krav på besparingar de har. Många får inte ens ta in vikarier så den här kostnaden är verkligen vad förskolor inte behöver.