Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2020-02-20 15:52

Tvingade rektor att ta bort artikel

När SD tycker att deras ideologi står över skollagen och andra lagar…. 😕 De tvingade rektor att ta bort en artikel från Skolverket.

"I måndags la rektorn på Prästamosseskolan, Mattias Liedholm, ut en nyhetsartikel från TT publicerad i Aftonbladet, på skolans Facebooksida. I artikeln gör Skolverket bedömningen att ett slöjförbud strider mot religions- och yttrandefriheten.

– Skolverket uttalade sig i en artikel om att slöjförbud inte var tillåtet. Eftersom det är av stort intresse här på skolan la jag ut det på vår sida. Men efter en stund hörde förvaltningskontoret av sig och ville att jag skulle ta bort det. Jag höll inte med, men blev till slut beordrad att ta bort det, säger Mattias Liedholm."

Källa

2020-02-20 16:42

Förjävligt - och varför blir jag inte förvånad över att det är i Skåne?

2020-02-20 16:52

Jag tycker att det här är rätt så läskigt, för de har ju sedan tidigare lagt en massa konstiga förslag och föreslagit ändringar av läroplanen, speciellt de delar som rör värdegrunden.

2020-02-22 07:49

Nu blir rektorn även dödshotad:

"Dödshoten har kommit på telefon, över mejl – och i vykort hem till familjen. När rektorn Mattias Liedholm meddelade att slöjförbudet i Skurup inte skulle tillämpas i skolan blev han en tydlig måltavla för slöjkritiker i Sverige. Från kommunen är stödet närmast obefintligt, säger han."

2020-02-22 14:51

Att kommunen inte ger något stöd är väl bara att vänta sig tyvärr. ☹️ Så starkt gjort av de som vågar och orkar stå emot alla fula trynen som dyker upp, främst i Skåne.

2020-04-14 08:31

Och nu är rektorn avstängd och förbjuden att uttala sig. Det här är verkligen inte klokt. 😡

"Rektorn har i ett reportage i Svenska Dagbladet lyft ytterligare kritik mot Skurups ledning. Då pratade han också om pågtryckningar mot honom från kommunens ledning.

Mattias Liedholm sa då att politikerna, via hans förvaltningschef, sagt att de inte ville att han skulle uttala sig i medier.

Och nu är alltså Prästamosseskolans rektor avstängt med full lön. Men vilka anklagelser det handlar om har varken Liedholm eller Britt Sundström, ombudsman på fackförbundet Skolledarna som företräder honom, fått preciserat. "

2020-04-14 08:41

Det är fullkomligt fasansfullt! 😮

"För några veckor sedan intervjuade DN Liedholm i ett stort reportage om slöjförbudet i Skurup. Han upprepade vad han sagt flera gånger tidigare: Att han anser att slöjförbudet som klubbats igenom av Skurups moderater och sverigedemokrater strider mot grundlagen, och att han tänker vägra att följa kommunpolitikernas beslut.

Loubna Stensåker-Göransson, M-politiker i Skurup och entusiastisk anhängare av slöjförbudet, sa nyligen att hon anser att Mattias Liedholm agerar ”oerhört dåligt och omdömeslöst” när han kritiserar slöjförbudet.

– Vi har fattat ett demokratiskt beslut som ska respekteras. Från första dagen har han sagt att det här är ett olagligt beslut, men det vet han inte. Han behöver inte uttala sig, sa Loubna Stensåker-Göransson i DN-reportaget som publicerades den 17 mars."

2020-04-14 17:57

#6 Ja, helt fasansfullt och  just det där "Vi har fattat ett demokratiskt beslut….." är det de alltid kan använda oavsett hur korkat/kränkande/fientligt beslutet är. För det är sant, röstar väljare fram odemokratiska krafter har de rätt att använda just demokratin för att fatta odemokratiska beslut. 😕

2020-04-14 21:51

Skrämmande!

2020-04-15 07:48

Olagliga beslut som är demokratiska? 🤪
Vad är det för värld det har blivit då?

Tur att det finns människor som står upp för demokrati och rättvisa!🌺

2020-04-15 08:25