Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2/29/20, 9:39 AM

Skurups rektorer står enade i frågan

Det är precis den här kampen och motstånd som rektorer och andra som jobbar i skolan/förskolan måste ta när politiker fattar märkliga beslut och vill inskränka barnens och personalens rättigheter. Samtliga rektorer i Skurup meddelar att de inte tänker genomföra slöjförbudet på sina skolor. 👍

"Mattias Liedholm, rektor på Prästamosseskolan i Skurup, har flera gånger förklarat att skolan inte tänker implementera förbudet, då han menar att det strider mot lagen.

Efter sina uttalanden har han fått ta emot mängder med hat och dödshot, något som Kvällsposten tidigare rapporterat om.

Rektorn har fått stöd av Skolverket som anser att förbudet strider mot religions- och yttrandefriheten.

Nu ställer sig alla rektorer på Skurup skolor eniga i frågan – och menar även att de inte kan genomföra förbudet utan att bryta mot lagen, skriver Ystads Allehanda.

På tidningens begäran om yttrande i frågan har rektorerna valt att svara med ett gemensamt uttalande, där de bland annat skriver:

Alla som verkar i skolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och ta avstånd från det som strider mot dem. Hur elever och personal klär sig handlar om frihet och integritet och är alltså inget som svensk skola styr över, annat än om det undantagsvis skulle röra sig om säkerhets- eller trygghetsskäl”, skriver kommunens rektorer till YA."

Lussan20
2/29/20, 10:09 AM

Dessa ständiga hot! På alla plan. Varför inte tala utan hot, för och emot. Minns aldrig att det var så förr. Men mot slutet av mitt arbetsliv började föräldrar ifrågasätta betyg. Det fick överlämnas till rektorer. Sedan har det bara eskalerat.

Låt folk göra sina jobb! Mvh/WL🌺