• Om iFokus
  • iFokus-bloggen
  • Intressesajter
  • Starta en sajt
  • Support
  • Logga in med Facebook
  • Bli medlem
  • Logga in
iFokus Hoppas du har en bra dag!
Reworking iFokus
  • Inlägg
  • Artiklar
  • Om sajten
  • Lexikon
  • Länkar
  • Medlemmar
  • Sök
  • A A
Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur
Boktips-tråd
27 svar

Magi-cat
2019-09-12
"Face saving"
1 svar

Loris M
2018-06-04
Charlie säger NEJ!
10 svar

Hayabusa
2018-05-16
Era favorit barnböcker
5 svar

Chilinöt
2017-04-25
Boktips!
0 svar

Loris M
2015-06-12
Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt

Flerspråkighet

Nästan vart femte barn i förskolan använder två eller fler språk till vardags. Att vara två- eller flerspråkig är något som i forskningssammanhang lyfts fram som en förmåga och tillgång för både samhället och för individen. I förskolans vardag kan det innebära många olika saker och inte sällan blir flerspråkighet synonymt med svårigheter och brister i det svenska språket. I denna artikel ska vi försöka reda ut vad begreppet betyder. Här diskuteras centrala begrepp, föreställningar om flerspråkighet samt strategier för att stärka barns andraspråksutveckling. Läs mer »

Ha en underbar sommar!

Nu när vi går mot sommartider och ledighet, kommer jag att prioritera andra saker än Ifokus. Bland annat att vara ute och njuta av det fina vädret vi fått nu och umgås med min familj. Läs mer »

God Jul och Gott Nytt År!

Vi på Förskolan önskar er alla en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År! Läs mer »

Förskolans historiska framväxt

För att kunna förstå förskolans historiska framväxt, är det nödvändigt att belysa barndomen i ett historiskt perspektiv. På ett hundra år har man i Sverige, liksom andra nordiska länder gått från barnaga och barnarbete till att se barn som kompetenta och fullvärdiga medborgare. I denna artikel tittat vi närmare på hur förskolan växte fram. Läs mer »

Någon kanske vet vad ett barn är...

Vad är ett barn? Det finns det många idéer och föreställningar om. Varje tid och varje samhälle försöker göra sina egna tolkningar. Ämnet berör mig djupt då jag sett alldeles för många gånger när vi vuxna tar oss rätten att definiera och bestämma vad ett barn är och vad det borde vara. Läs mer »

Reggio Emilia

Reggio Emilia pedagogiken, eller snarare filosofin utvecklades i den italienska staden med samma namn för snart femtio år sedan. Hennes grundare Loris Malagguzi, förskollärare och barnpsykolog, var en eldsjäl som startade denna rörelse efter andra världskrigets slut (1). Denna artikel är den första i serien om pedagogiska inriktningar och pedagogikens stora namn. Läs mer »

Waldorfpedagogiken

Vad går Waldorfpedagogiken ut på? Hur och när växte den fram? Varför använder man inom denna pedagogiska inriktning enkelt utformade leksaker av naturmaterial och varför avråder de från att barnen ska använda sig av digitala medier? Läs mer »

Förskollärare vs Barnskötare

Att läkare och sjuksköterskor har olika kompetenser, utbildningar och befogenheter är inget konstigt eller diskutabelt. Men att prata om att förskollärare och barnskötare har olika kompetenser och utbildningar är fortfarande väldigt tabu, inte minst på förskolan. Det är något man helst inte ska prata om och förskollärare ska helst i tysthet känna en yrkesstolthet. Varför är det så? Kan vem som helst jobba i förskolan och behövs verkligen en utbildning för att "passa barn"? Läs mer »

Montessori

Maria Montessori utvecklade Montessoripedagogiken redan i början av 1900 talet. Hon såg att barnen hade enorma möjligheter och kapacitet att lära oavsett begåvningsnivå och oavsett föräldrarnas socioekonomiska bakgrund. Pedagogiken är högaktuell även idag och det finns många Montessori förskolor och skolor runt om i landet. Denna artikel är den andra i serien om pedagogiska inriktningar och pedagogikens stora namn. Läs mer »

Reflektionstid

Att reflektera över sin pedagogiska praktik är nödvändigt för att kunna förändra och utveckla den. Men många gånger prioriteras det praktiska arbetet framför reflektion och diskussion i arbetslaget. Varför är det så och vilka konsekvenser kan detta ha för barnens lärande? Läs mer »

Inskolning och inskolningssamtal

Inskolningssamtal är det allra första formella samtalet mellan hem och förskola och något som föräldrar bjuds in till när barnet ska börja i förskolan. Vanligen innan själva inskolningen börjar. Syftet är bl.a. att pedagoger ska berätta om förskolan och förskolans verksamhet och samtidigt lära känna föräldrarna och barnet via dem. Det finns en rad olika inskolningsmetoder och variationen är stor mellan förskolorna. I denna artikel diskuteras några av dem. Läs mer »

Nya inlägg på iFokus

  • Datorn startar inte
  • STUDENTLIV, KAN INTE SPELA. HJÄÄÄÄLP!
  • Dags för Julbak
  • Att visa "Stjärntecken" baserat på "Födelsedatum"
  • Museet för mekanisk musik
  • Ensamhet
  • Ensamhet
  • Intuitionsövning 15 dec,
  • - Visa fler -
Om iFokus Mobilversion Annonsera Kontakta oss Support Användaravtal Skrivregler Cookies
iFokus logo

LONDON - NEW YORK - PARIS - MILANO - TOKYO - HONG KONG - RESTEN AV VÄRLDEN

© Copyright Internetfokus i Sverige AB


Tillbaka till toppen