Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Skola och förskoleklass

Behöver er hjälp!

2016-12-09 12:51 #0 av: BellaLjungberg

Jag håller på med en hemtenta och ska analysera ett läromedel med hjälp av Janks förändringsmodell, einarssons lektbegrepp och cummins modell. 

Mitt läromedel är "Läs med oss. Min egen bok" vilket de flesta kanske känner igen då det är ett läromedel från 1985. 

Då läromedlet riktar sig in på alfabetet så kritiserar jag den för att den inte tar upp alfabetet i rätt ordning. 

Så nu undrar jag om någon här har ett bra argument till varför det är bra att lära sig alfabetet från rätt ordning (a,b,c,d osv.) 

Kommer faktiskt inte på något bra själv. 

Anmäl
2016-12-10 08:38 #1 av: Niklas

Eftersom de flesta säger alfabetet i samma ordning blir det en igenkänningsgrej. Det blir som en ramsa. Dessutom används det ofta i den ordningen i olika sammanhang.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2016-12-10 12:35 #2 av: Loris M

Kommer inte på något annat än det som Niklas tar upp. Du kan ju titta i läromedel som förespråkar inlärning av bokstäver i rätt ordning och se vad de använder för argumentation. 

Ingår i uppgiften att du ska vara kritisk just mot det här eller har du själv valt det? Tänker att det är mycket lättare att motivera varför barnen inte ska lära sig alfabetet i rätt ordning än det motsatta. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-12-12 13:41 #3 av: Niklas

#2: "Tänker att det är mycket lättare att motivera varför barnen inte ska lära sig alfabetet i rätt ordning än det motsatta."

Hm, hur motiverar du det? Jag tycker tvärt om.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2016-12-12 13:57 #4 av: Loris M

#3 Tänker mest på forskningen (men även baserat på mina erfarenheter som förskollärare) om läs- och skrivinlärning som visar att barnen lär sig läsa och skriva mycket tidigare än när de börjar skolan och får lära sig en bokstav i taget och sedan förstå att bokstäver bildar ord. Redan små förskolebarn lär sig att känna igen vissa bokstäver och hur de uttalas. Genom böcker, skyltar, tidningar, digitala verktyg... De kan ex. spela dataspel och trycka på rätt knappar genom att de lär sig hur ett ord uttalas, stavas och ser ut, utan att kunna alfabetet.  

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-12-12 14:13 #5 av: Niklas

Aha, så det handlade inte så mycket om att lära sig alfabetet i "fel" ordning som att lära sig bokstäver och läsning utifrån ordens beståndsdelar och ljud.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2016-12-12 14:19 #6 av: Loris M

Jag vet inte om jag tolkat TS-s fråga fel men det var det här jag tänkte på spontant när jag läste frågan. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl