Tyst i skogen ?
Vad jag reagerar över är att när elever inte får lära sig att om de är tysta o lugna får de se och uppleva mer av djurlivet . Istället gapar och skriker eleverna utan att Läraren reagerar ! Vad är det för pedagogik ?
Det verkar som om lärarna inte längre vågar disciplinera barnen.
Att lära barn hur man tar hänsyn överhuvudtaget verkar vara " svårt " numera . Innan klassen ska ut i naturen ska det lärda ut HUR ens beteende påverkar på Olika sätt. Här i vår skog har vi Rådjur med nyfödda Kid som inte behöver bli Stressade av skrik o gap , tänker dagens Lärare inte på sådant ? Varför är det så gränslöst för barn i skolan idag ?
#2 Fast det är ju föräldrarnas ansvar, iallafall delvis. Visst föräldrarna kan ju inte vara med på förskolan men att skylla på att lärarna inte sätter gränser är ju fel
l'm back
#2 Jo, lärare tänker på sådant. Men om två föräldrar inte kan lära ett barn att visa respekt för djur och natur, hur ska då en lärare lära samma sak 20-30 barn själv? Håller med Tlover här, det är inte bara lärarna som ska lära barnen det, utan både hem och skola/förskola.
Nej, föräldrar kan inte vara med och se vad barnen gör när de är i skolan. Men om de lär barnen att göra rätt så behöver de inte heller vara med för att barnen ska göra det.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Kanske inte heller föräldrarna gör rätt, tyvärr…
Här är t.ex. scouterna bra, är barnen med där så får de lära sig tidigt att umgås med naturen på ett bra sätt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Naturligtvis ligger huvudansvaret på föräldrarna att lära sina barn etik o moral , men INNAN läraren går ut med barnen i skogen kanske det vore önskvärt att ha Några lektioner om hur de ska uppträda i naturen ? Då undrar jag hur Lärare för 20-30 år sedan hade örnkoll på sina klasser med 30 barn ?
#6 Ja men det är väl klart att de pratar om det innan.
Pedagogiken var annorlunda för 20-30 år sedan. Barnen var inte delaktiga på samma sätt och det handlade mest om att överföra kunskap. Lärare kunde på den tiden ägna sig åt att "bara" undervisa. Idag gör lärare så mycket annat som tar tid från elever. På den tiden hade lärarna barnens och föräldrarnas förtroende. Idag blir de anmälda rätt som det är om de höjer rösten, om de tillrättavisar, om föräldrar och eleven ogillar betyget m.m.
Det finns tyvärr undersökningar som visar att lärare blundar t.o.m. för mobbning av rädsla för att själva bli attackerade eller anmälda. Hur ska man komma åt det här problemet vet jag inte. Många saker har blivit bättre i dagens skola jämfört med förr, men mycket har blivit sämre också.
Gårdagens nyheter (som tyvärr inte är speciellt ovanliga):
"Läraren Emma Edeslätt blev sparkad av en 11-årig elev på en skola i Huddinge. Hon försökte reda ut ett bråk men allt slutade med att hon fick ta emot flera sparkar på låret. /…/ Det var en helt vanlig skoldag i november 2015. Läraren Emma Edeslätt hade fått veta att två elever hade kommit i bråk med varandra. Hon sökte upp den ena, en 11-årig pojke, för att reda ut vad som egentligen hade hänt:
– Han sa fucking bitch och då sa jag att det där inte är okej. Då slängde han en smörgås på mig och när jag höjde rösten och sa att han fick lägga av så tappade han det helt. Då sparkade han mig fyra gånger på höger lår."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6459287
😕
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Gränslösa barn och Lärare som riskerar bli misshandlade , hur har det blivit så ? Är det pga . gränslösa föräldrar eller på något annat ? Fruktansvärt 😳
#10 Oj, det är ingen lätt fråga du ställer. Jag tror att det är en kombination av många olika faktorer: Föräldrar som har mindre tid för sina barn, barn som växer upp i en digitaliserad värld där det är okej att skjuta ner folk för att få poäng, lärare som inte har tillräckliga kunskaper, lärarutbildningar som inte förbereder studenterna till den dystra verkligheten, ett samhälle som har blivit mera tolerant mot våld, lärare som har allt mindre inflytande och befogenheter över sin undervisning….. Listan kan göras lång och det är därför som det är så svårt att komma åt problemet.
Det som jag är mest rädd för är att det blir en förlorad generation om inte något Radikalt görs för att vända det här . Tänker på mina barnbarns tillvaro i samhället .
Hejsan Agafia ,
Vill börja med att svara på inlägget " Tyst i skogen" , förr va det så , i alla fall när mina barn va små , för 15 -20 år sen.
Det va så kul att höra när dem kom hem och berättade vad dem fått lära sig i skogen : "Mulledags" hade barnen. Myrstackar med myror va intressant, ekorrar som kilade i träden, olika löv slag som dem lärde sig.
Jag har promenerat i skogen ibland när jag hör barnen , dagis fröken är med, barnen hittar pinnar som dem börjar slåss med och banka på träden. .
Det är föräldrarnas ansvar tycker jag , hur barnen är ute i lekparken, skolan och dagis. Inte skolan eller dagis personal som ska uppfostra barnen.
Sedan om jag´hade varit lärare hade jag oxå gjort som Emma. Fruktansvärt är det hur det har blivit, många föräldrar har inte tid med sina barn längre, mobil , surfplatta och ipad är viktigare , DET har jag bara sett i mitt yrke ,
Jobbar som Cafe biträde , i ett Bibliotek här i stan.
Hejsan från Soligajag1🙂
HH 🙂