Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketter: övrigtspecialpedagogikspråkforskning
Läst 57 ggr
Magi-cat
4

Sluta dokumentera de yngsta barnen!

Det var intressanta och bra slutsatser forskarna kom fram till och bra att man drar lärdom och anpassar!

En språkbefrämjande studie genomfördes på ett par förskolor i Kista. Resultatet var lysande - barnens språk utvecklades i rekordfart!
Men för de yngsta barnen blev det ett hinder om dokumentation utfördes under tiden… Barnen tappade intresset.

"Studien, SEMLA – socio-emotionellt och materiellt lärande, fokuserade på att låta pedagogerna ge ett barn i taget full uppmärksamhet i stationer, moduler, med speciella teman där vissa ord kunde tränas under lek. Pedagogerna fick under studien inte prata med varandra utan bara med barnen – och i huvudsak med ett barn i taget tills barnet tröttnar.

Resultat 1: Barnens språk utvecklades i rekordfart.

Resultat 2: Om 1–1-interaktionen avbröts av att pedagogen tog fram anteckningsblocket eller kameran för att dokumentera bröts ”förtrollningen” och barnet tappade intresset helt."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2

Varför har man inte förstått detta långt tidigare?

"– Intresset för de yngsta barnens behov har varit lågt. Tidigare forskning har åldersmässigtklumpat ihop alla barn på förskolan och dessutom fram till för något år sedan utgått från en svensktalande medelklass.

– Verkligheten ser annorlunda ut idag med många barn och vårdnadshavare som inte har svenska som modersmål och som har andra socioekonomiska förutsättningar."

OberonsMatte
0

Ja, det håller jag verkligen med om. Det snackas så mycket om vikten av att vara en "närvarande pedagog" med barnet i fokus , men hur närvarande är den pedagog som hela tiden tänker på att samla bra dokumentationsmaterial? Otroligt tröttsamt att allt måste dokumenteras för att "räknas" och det är knappast för att möta barnets behov det ska tas bilder, filmas, arrangeras och antecknas så fort något ska göras.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
0

#2 Men bra forskning att man lär sig mer och förändrar!

Loris M
1

Jätteintressant att det är just Hillevi Lenz Taguchi som är forskaren bakom studier. Hon är den som varit mest drivande när det gäller dokumentation av barns utveckling och har skrivit hur många böcker som helst om det.

Jag håller med er, angående fokus och allt. Inte lätt att vara uppmärksam på barnet och samtalet när man samtidigt ska dokumentera. Jag tycker att alla skulle må bättre av att dokumentera mindre, både Pedagoger och barn.

Lägger in länken till artikeln. Du glömde att länka Magi-cat. 🙂

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Två av Sveriges främsta förespråkare för dokumentation i förskolan gör en helomvändning. – Sluta dokumentera de yngsta barnen, säger professorn Hillevi Lenz Taguchi och docenten Anna Palmer.
Magi-cat
1

#4 Ah, glömde jag det, tack Loris!

Jag tycker att alla skulle må bättre av att dokumentera mindre, både Pedagoger och barn 👍🤗

Det kan vara bra att tänka på över huvud taget. När man vänder sig ifrån personen och samtalet för att knappa in i mobilen eller skriva i ett formulär, tappar man fokus och det måste så klart påverka.