Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketterövrigtarbetsmiljö
Läst 64 ggr
Magi-cat
2

Förskollärarnas nya ansvar -

-att tempa kylskåpen. I alla fall i Göteborg.

Har det inte blivit krångligare allting och bara mera krav av alla de slag? 🙄Det här är kanske bara ett av många direktiv om allt möjligt?

Facket och lärarna protesterar:

"Sveriges Lärare är inte imponerade av resonemanget.

– Det är inte en av våra medlemmars uppgifter och det är extremt upprörande att förvaltningen anser det. Vi har fullt upp våra andra uppgifter och förslaget borde ha fallit på sin egen orimlighet, "

https://www.vilarare.se/nyheter/forskola/forskollararnas-nya-ansvar-kontrollera-kylskapen/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Göteborgs förskollärare ska i fortsättningen ansvara för förskolornas kylskåp.<br />– Vi trodde aldrig att förslaget skulle bli verklighet. Tyvärr hade vi fel, säger Helena Lückner, vice ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Vixxen
2

#0: Absolut inte okej!
Om det verkligen är på riktigt! 😉😄

• Redigerat 2025-04-01 14:55 av Vixxen
Maria
2

😃🙂🙂🙂🙂

/Maria

Magi-cat
1

Man kan undra om det har med dagens datum att göra.😄

Loris M
2

Det som är "roligt" i det hela är att det lika gärna skulle kunna vara sant. Det är väldigt mycket som jag har fått göra som utbildad och legitimerad förskollärare efter 3 års universitetsstudier. Ex. diska (flera gånger i veckan), tvätta leksaker, madrassöverdrag och kuddar. Duka fram maten och mellisen, plocka undan, städa och torka av barnens hyllor och andra ytor som städpersonal vägrade pga ingår inte i deras jobb. Det finns mycket annat säkert som jag nu glömt bort.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
2

#4 Exakt! Det kan vara sant eller "aprilskämt" och därmed en kritik av det.

Ser man övriga rubriker efter artikeln kan man undra, det är inte den enda detaljstyrningen i så fall:

Lärarna schemaläggs att städa skolan: ”Förbannade”

Här ska lärarna tvätta skolans gardiner för att spara pengar