Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 5160 ggr
Loris M
3/2/19, 7:57 AM

Kritik mot lågaffektivt bemötande

Det skrivs mycket om LAB och många hyllar metoden och menar att det fungerar. Andra, som skribenten nedan är kritiska oc menar att metoden håller på att försämra arbetssituationen för lärare och elever:

"På senare år har en ny trend har fått fäste i skolan: “lågaffektivt bemötande”. Metoden har utvecklats av psykologen och föreläsaren Bo Hejlskov Elvén och är ett ramverk för att ge lärare verktyg att hantera elever som är utåtagerande. Utgångspunkten är att om läraren behåller lugnet, så blir eleven lugn.

Struktur och förutsägbarhet ska råda i klassrummet. I en konfliktsituation ska läraren exempelvis undvika ögonkontakt med eleven, respektera elevens personliga utrymme och undvika beröring. Om eleven förlorar kontrollen ska läraren vara tyst och eventuellt sätta sig ner på golvet för att “ta mindre plats i elevens medvetenhet” (Skolvärlden den 21 januari)./…/

Men visst, metoden må vara effektiv på lugna skolor där elever generellt sett sköter sig. Den fungerar säkerligen på vissa elever. Men skolan är i kris. Det har aldrig varit så mycket våld och stök som i dag. På en skola med mycket bråk kommer metoden snarast betraktas som ett frikort för elever att härja fritt."

http://www.blt.se/ledare/ytterligare-flumteorier-minskar-inte-hot-och-vald-i-skolan/

Annons:
Magi-cat
3/2/19, 8:57 AM
#1

Det finns ingen generell "metod" som fungerar överallt, bland alla barn och i alla situationer. Man lär märka ganska snart om en metod fungerar, ger positiva resultat, och då kan man fortsätta med den. Fungerar den inte, då får man lov att avsluta försöket och göra på något annat sätt.

Som jag förstod det var det tänkt att lågaffektivt bemötande skulle lugna ner situationer med t.ex. autistiska barn. En metod när ingenting annat hjälpt.
Att däremot i en vanlig skola bland äldre barn tro att det hjälper någon att "bekräfta barnets känslor" ("jag ser att du är väldigt arg på mig just nu") när eleven slänger varmt kaffe i ansiktet på läraren, är att driva det för långt. Att begära för mycket av läraren också. (För att uttrycka det lågaffektivt. 😃)

Från ADHD-center om lågaffektivt bemötande:

http://habilitering.se/sites/habilitering.se/files/160318_lagaffektivt_bemotande_ny_bild.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
3/2/19, 9:36 AM
#2

Efter alla år på OBS-klinikerna så vet jag att skrika är den sämsta metoden. Men alla barn är olika , har olika problem och diagnoser. Klimatet är ju helt vidrigt i vissa skolor för lärarna som ibland inte kan genom föra sina lektioner alls.

Skolpersonal som får lyfta ut störiga elever utan att bli anmälda , föräldrarna kan skriva på papper då barnet börjar skolan om att om skolans regler inte efterföljs så får förälder hämta eleven i skolan.

Att skolpersonal har rätt att förflytta stökiga elever inom skolan- även lyfta ut- man måste få tillbaka rätten att skolan ska vara ett lärosäte och inte en huliganhåla. Vi var ett sammansvetsat team som hade samma regler, ibland kunde det vara att ignorera någon som spårade ur för att inte ge elden bränsle. Jag lider med lärarna idag som står där maktlösa.

Föräldraansvaret måste vara prio 1. Det ska vara fint att ha skötsamma barn som presterar, inte tuffingar som stöddar sig. Det gick inte med mig i alla fall. Men allt är så barnsligt idag, det ger inga resultat alls…Mvh/WL🌺

Loris M
3/2/19, 10:23 AM
#3

Håller med er! Barn är olika och alla metoder kan inte fungera på alla barn. Men just det här med LAB har blivit så utspritt och accepterat och hyllat att man nästan inte vågar kritisera det. Så fort man gör det eller säger att metoden inte fingerar säger de direkt "Men då har du inte förstått LAB." . Och för att förstå hur LAB fungera måste man tydligen gå dyra kurser hos Bo Heilskov som tagit hit metoden från USA.

Magi-cat
3/2/19, 11:35 AM
#4

#3 Aha, så pass?

Tål inte kritik, från USA och dyra kurser - låter inte som någon bra kombo. 😮 Bra affärsidé för Heilskov, tydligen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
3/2/19, 11:36 AM
#5

Förespråkarna kan ju gå in i en klass där kaos råder, då bryr sig ingen om metoder, djungelns lag råder. Möbler som kastas kring, hot om våld, våld mellan eleverna. Man måste nog se och vara i en riktigt stökig klass för att inse att metoder står sig slätt ibland. Mvh/WL🌺

Niklas
3/5/19, 11:20 AM
#6

#1: Precis. Det låter inte som om alla med åsikter om metoden har egen erfarenhet av den i rätt miljö. Bo Hejlskov arbetar, såvitt jag vet, enbart med barn med autism och eventuellt i kombination med andra diagnoser. Så som jag har förstått lågaffektivt bemötande är det där det är tänkt att användas.

Jag vet flera skolor (inriktade på barn med autism) som praktiserar det och tycker det fungerar bra. Jag har också sett i praktiken hur det fungerar. Att använda LAB i en vanlig skolklass, där mer eller mindre alla är stökiga, tror jag inte fungerar. Metoden används vanligtvis på ett barn i taget om det låser sig eller blir utåtagerande. ”Vanliga” barn som stökar styrs inte av samma mekanismer som barn med autism.

Att Bo Hejlskov tar betalt för sitt arbete tycker jag inte är konstigt. De flesta är rätt obenägna att jobba gratis. Han är väldigt efterfrågad och har en lång kölista för sina föreläsningar. Jag har haft turen att få lyssna på honom ett antal gånger. Han är både väldigt underhållande och beskriver så att man förstår med många verkliga exempel.

Vill ni höra honom tala finns det en podcast som heter NPF-podden.

» NPF-podden: Starka känsloutbrott - UR Skola

Emma Jaenson, som skrev artikeln ovan, verkar inte särskilt insatt i lågaffektivt bemötande. Synd för det kan förstöra för andra som inte är insatta och som bara ser hennes rubrik och tror att hon vet vad hon skriver.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
3/5/19, 11:25 AM
#7

Jag inser att jag var lite snål med information om podden. Det är människor (föräldrar, lärare och annan skolpersonal) som ringer in och beskriver specifika problem. Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd. Varje pod handlar alltså om ett problem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lussan20
3/5/19, 1:08 PM
#8

Hörde en kurator på Tv som förespråkade modellen. När en elev var stökig så skulle resten av klassen gå ut. Själv ville han inte att hans barn skulle brottas ner. Men gäller inte alltid förebyggande? Fostran, specialbehandling innan skolstart, ja alla de resurser som man kan  använda. Dessa barn som är utåtagerande har alltid funnits. Då fanns pojkhem som tex Fornåsa. Kallades hem för --vanartiga pojkar-. Pendeln ska slå tillbaka som det ser ut. Men visst finns modeller som är bättre?

Att behandla varje elev efter sina förutsättningar och använda resurser där det är nödvändigt. Men jag har upplevt många elever där inget hjälpt, så spannet är stort att täcka…Mvh/WL🌺

Loris M
3/5/19, 7:04 PM
#9

#6 "Bo Hejlskov arbetar, såvitt jag vet, enbart med barn med autism och eventuellt i kombination med andra diagnoser."

Så var det i början ja, men han jobbar nu med det här i helt vanliga skolor och även förskolor och utbildar all skolans personal. Jag kan absolut förstå att det är effektivt med barn med autism men att man ska kunna (eller bör) använda samma metod på "helt vanliga" tvååringar är jag mer tveksam till. Liksom är jag tveksam till att den här metoden är så universell.

Han har skrivit böcker som riktar sig direkt till skolor och böcker som riktar sig till förskolor, föräldrar m.fl. Såg nyligen en video med honom (har letat med hittar inte just nu) där han pratar hur han arbetar med skolpersonal och att det krävs minst ett halvt år att arbeta med dem och implementera metoden och att alla måste vara med på det, annars fungerar det inte. Det tycker jag är otroligt tids- och resurskrävande och skolor har redan stora problem med att tillsätta sina tjänster och är drabbade av enorma besparingar.

Han är väldigt uppskattad som föreläsare och ofta anlitad och det finns väldigt många som tycker att metoden fungerar, och det tvivlar jag inte på att den gör. Men som sagt, jag är tveksam till att den är något som kan tillämpas på precis alla.

Niklas
3/7/19, 3:25 PM
#10

Jag är övertygad om att den inte kan användas på alla barn. Däremot tror jag den kan fungera bra, rätt använd, på odiagnostiserade barn med autism i vanliga skolor och förskolor. När metoden används rätt ska den spara tid och underlätta, men som med all utbildning har den en startkostnad. Fast det gör inte metoden dålig. #8: Vilka bättre metoder är det du tänker på för autistiska barn?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lussan20
3/7/19, 4:04 PM
#11

Läste en artikel om hur mycket våldet mot lärare ökat där metoden används. Skrämmande läsning. Mvh/WL🌺

Loris M
3/9/19, 10:52 AM
#12

För att skapa lite balans i mina inlägg och tråden, kommer här en tydliggörande artikel från Bo Hejlskov och ett antal andra psykologer där de förklarar lite mer ingående vad metoden går ut på. Artikeln är svar på en annan artikel än den jag länkat tilli #0 där de också vara kritiska till LFB, men det har skrivits flera kritiska artiklar med ungefär samma argument.

"En bärande princip i lågaffektivt förhållningssätt är att vi måste utvärdera varje misslyckande. När det händer incidenter måste skolpersonalen därför utreda orsaken, så att vi kan förebygga upprepningar.

Sedan måste vi förändra. I lågaffektivt tänkande jobbar vi med att:

  • Öka stödet. Det behöver inte vara i form av elevassistenter, men kan vara i form av ökad struktur på lektioner och raster och genom flexibla lösningar för de elever som har det svårt. Skollagen är tydlig med att elever som inte klarar sig ska ha stöd. Det är skollagens kardinalmetod.
  • Träna eleven. Skolans uppdrag är att träna elever till att kunna ingå i samhället som vuxna. Så skolan tränar färdigheter och strategier."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/svepande-kritik-mot-lagaffektivt-bemotande-26550

Niklas
3/14/19, 7:08 PM
#13

#12: Det där tycker jag var ungefär lika dumt som den andra artikeln. Det blir inte lågaffektivt bemötande bara för att någon kallar det för det. 🙂

”Men med de nya rutinerna ska personalen undvika att ta någon konflikt – och i stället bara gå därifrån och be elevens mentor ringa hem till föräldrarna.”

Det säger sig själv att om det är vad man gör så är det inget bemötande alls och det kommer inte att fungera. Varför tar de inte reda på vad lågaffektivt bemötande är innan de börjar skriva om det? Artikelns rubrik hade lika gärna kunnat vara ”Hjulstaskola har missuppfattat vad lågaffektivt bemötande är” eller ”Lågaffektivt bemötande smutskastas av fackombud”.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Loris M
3/14/19, 8:14 PM
#14

#13 Skoldebatten öht har urartat något så fruktansvärt de senaste åren. Det skrivs så mycket dumt och så mycket som inte stämmer. Det är helt tragiskt att tidningar publicerar precis vad som helst numera och jag har irriterat mig länge på att även olika lärartidningar (bl.a. Skolvärlden) publicerar debattartiklar som bygger på helt felaktig information. Allt har blivit svart/vitt.

Niklas
3/15/19, 10:42 AM
#15

Ja, verkligen synd att så många har låtit sig dras med. Man får välja sina källor med mer omsorg nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
1/25/23, 10:33 AM
#16

Om den lågaffektiva metoden igen.

"Metoden utvecklades för unga med diagnoser men kan användas på alla, i alla åldrar. Det menar Bo Hejlsjov, psykologen som gjort sig känd som förespråkare av den omstridda metoden ”lågaffektivt bemötande”.

– Vi behöver gå ifrån den auktoritära stilen, säger han."

"När SVT Nyheter Väst berättar om Hans Olofsborg, som inte var välkommen tillbaka som lärare efter att inte följt den metod som Bo Hejlskov förespråkar, är han dock kritisk till att lärarna inte erbjuds någon utbildning i metoden de förväntas följa."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/psykologenprofilen-om-harda-tag-i-skolan-det-funkar-inte-att-saga-ifran

Jag antar att den här metoden ofta är väldigt bra. Men …
Fungerar denna metod (eller någon metod) i alla lägen? Är allt annat än att följa den lika med en auktoritär stil?

Det kan inte vara lätt att vara lärare.

edit: Givetvis är inte "hårda tag" en lösning, någonsin!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/psykologenprofilen-om-harda-tag-i-skolan-det-funkar-inte-att-saga-ifran


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Metoden utvecklades för unga med diagnoser men kan användas på alla, i alla åldrar. Det menar Bo Hejlsjov, psykologen som gjort sig känd som förespråkare av den omstridda metoden ”lågaffektivt bemötande”. – Vi behöver gå ifrån den auktoritära stilen, säger han.
  • Redigerat 1/25/23, 10:34 AM av Magi-cat
Upp till toppen
Annons: