Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketter: pedagogiska-dilemmansvåra-samtal
Läst 862 ggr
Loris M
6

Anmälningsplikt och barn som far illa

En bra artikel om anmälningsplikt och en påminnelse om att barn kan fara illa på många olika sätt. Många gånger missas barn p.g.a. att vi inte ser eller inte är tillräckligt uppmärksamma eller har fördomar om vilka barn som far illa. Även barn i "fina områden" kan far illa.

"Jag har träffat hundratals barn genom åren, jag borde ha stött på fler barn som far illa än vad jag har. Alltså missar jag många. Barn jag tror att jag känner som kanske far illa, och jag gör inget, för jag vet inget. Det här är den andra sidan av att arbeta i förskolan. Hur ofta pratar vi om det här på våra förskolor? Hur ofta pratar de andra, som finns runt omkring oss, om denna plikt, anmälningsplikten.

Jag tycker att vi uppmärksammar många delar av vårt uppdrag, det diskuteras och protesteras, vad ska vi göra mer av, vad ska vi göra mindre av? Men riskerna att barn som far illa faller mellan stolarna, pratar vi tillräckligt om den? Jag kan säga till min rektor, jag kan inte göra mitt jobb för jag hinner inte med att dokumentera och följa upp alla barn. Men säger jag, att jag kan inte göra mitt jobb, för jag hinner inte se och vara nära alla barn, jag kan inte skapa nära och trygga relationer till alla barn, dom är för många. Tänk om jag missar något, någon som far illa? Vad väger tyngst?"

https://lararnastidning.se/lindstrom-hur-manga-barn-som-far-illa-har-jag-missat/

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Lussan20
5

Ja så många barn man mött som haft det så tufft. Då jag började i barnomsorgen så var det i ett område med mycket stora problem. Jag skulle kunna berätta om alla de barn som vi anmälde både till det sociala och polisen. Det var bara Svenska barn då på 70-80 talet. Övergrepp, misshandel, vanvård och misär.

Barn som kom hungriga som vargar till förskolan efter helgerna då föräldrarna supit eller drogat.

Tyvärr togs inte allt emot hos varken polis eller socialen. Men några barn kunde man hjälpa. Det uppdagades pedofilringar med många barn inblandade.

Som pensionär har jag anmält också, då jag visste ett barn som for hemskt illa, så följde en god vän med då jag ser så illa att jag inte kunde hitta adressen själv. Så ringde jag och det framkom att de visste väl om detta. Grannarna hörde denna misshandel och gjorde inget?

Barn och djur är skyddslösa, vi kan inte blunda. Vi måste hur obekvämt det än är göra något. Jag säger orden om och om igen, som pedagogen Fröbel har på sin gravsten.-Kom låt oss leva för barnen- Mvh/WL🌺

Loris M
4

Så otroligt bra och viktigt att det finns personer som du Wonnalesan! ❤️ Som inte blundar och vågar anmäla och stå upp för barnen.

Jag har också mött många barn som farit illa under de år jag jobbade på förskolan. Både etniskt svenska och de med utländsk härkomst, de som var fattiga och hade det dåligt ställt men även de med föräldrar som var högavlönade och hade det gott ställt, bodde i stans lyxområden. Barn far illa överallt som hon skriver i artikeln, men de far illa på olika sätt helt enkelt.

Så viktigt att anmäla vid minsta misstanke, för det är inte vi i förskolan som ska utreda, det gör soc. så vi behöver inte ha massor med bevis att ett barn far illa, det räcker med att vi misstänker det. De som jobbar inom barnomsorgen är ändå erfarna och har sett många barn så jag tror inte att det händer så ofta att någon blir anmäld på felaktiga grunder. All forskning och min erfarenhet pekar på att vi snarare anmäler för lite och många gånger väljer att blunda för att undvika konflikten.

Lussan20
4

Håller med dig fullt ut. Men jag har också mött personal som inte vill blanda sig i av många orsaker. Men då ska man nog inte arbeta inom omsorgen, skola, förskola och åldringsvården.

Glad du skriver och är en engagerad person, tackar å barnens vägnar…Kram från WL🤗🌺

Loris M
3

Tack detsamma! 🌺🤗

Nu när Barnkonventionen blivit lag (sedan första januari i år) är det ännu viktigare att barnen får vuxna som ser dem och som sätter dem i främsta rummet när de misstänker brott.

Lussan20
4

❤️🤗 vi måste våga se….Mvh/WL🌺