Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketterledningorganisation
Läst 631 ggr
Fsk_2020
1

Roller i förskolan

Jag har gått som vikarie på ett ställe i 1,5 år. I början på året beslutades att starta ytterligare en avdelning och de ville anställa mig som förskollärare. Jag blev förstås glad. Och meddelade att jag ville ha tjänsten. Jag blev lovad att det skulle finnas bra med tid till att iordningsställa avdelningen. Tiden gick. Fast inget anställningsavtal skrevs. Jag blev sjuk och var hemma en längre tid. Inga indikationer på att skriva avtal. Jag skulle börja i mitten på april tillsammans med de andra nya som fått sina avtal för länge sen. Får på mail hur den första arbetsveckan skulle se ut… 2 dagar fick vi att göra iordning och prata ihop oss för de andra redan färdiga avdelningarna behövde också tid!!! Samma dag som jag kliver in och förväntas börja jobba och på em blir jag kallad till chefen för att skriva avtal. Ursäkten var att det skulle ha gjorts för längesen…. Jag kunde lika gärna ha tackat nej och sluppit ovissheten att inte ha någon anställning. Veckan därpå kom alla barmen och det blev väldigt rörigt för alla. Chefen upplevde oss som stressade… hyllor och inredning är ännu ej fixade. Det förvänta vi att göra själva. På en avdelning är det just nu 3 heltider på 4 barn eftersom de väntar på barn att skola in…När vi bett om mer tid har blivit ifrågasatta av chefen om vi verkligen prioriterar vår tid rätt. Chefen är inne och detaljstyr och ser varenda grej på vår avdelning och det känns som att hon inte litar på oss. Vi har också påtalat att schemat inte kommer att hålla men det skulle vi ungefär finns oss i. Det gör också att jag känner mig förminskad i min yrkesroll som förskollärare. Har arbetat massor med år i förskoleverksamhet. Den andra förskolläraren är relativt nyanställd. 20 år yngre och ganska färsk i sitt jobb. Hon är nära kompis med chefen och har blivit tf rektor och dessutom skyddsombud. Kan ju tycka att det blir skevt att sitta på två stolar. Så de har mycket för sig både privat och på jobbet. Vilket påverkar rollerna på arbetsplatsen. Den förskolläraren håller med chefen och chefen höjer henne till skyarna. Märker att jag blir rätt irriterad och sur och det vill jag inte vara. Men jag behöver ju rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra arbete. Chefen verkar tydligen gilla att använda härskarteknik och är inte speciellt lyhörd för vad vi signalerar. Hur kommer jag runt det här då?

Sindri
2

Jag skulle söka annat jobb om jag var du. Chefen skall helst inte vara kompis med någon. Har sett liknande härskartekniker på andra håll och det slutar aldrig bra.  Du skall känna dig trygg och likabehandlad på ditt jobb.
Sök nytt jobb och skriv till huvudmannen för förskolan.

Fsk_2020
0

Det är personalkooperativ. Chefen är både ute i arbetslaget och chef. Har inget förtroende för den förskollärare som hon anställt som är hennes kompis (umgås frekvent i stallet) och som dessutom har blivit ombud för lärarnas. Hon är 20 år yngre och har inte arbetat många år i förskola. Känner sig dock viktig i sin position hon fått som jag känner via vänskap och inte kunskap, kompetens och erfarenhet.

Sindri
2

Jag upprepar; sök nytt jobb. Livet är för kort för att röra sig bland och umgås med folk som får en att må dåligt.

Loris M
1

Jag har bara arbetat i kommunala förskolor så jag är inte helt insatt i hur en personalkooperativ fungerar, men är inte ni alla som arbetar där styrelsemedlemmar med rätten att påverka och styra? Hur kan din chef i så fall ha så stor makt?

Jag tycker nog som Sindri, byt jobb. Det finns gott om jobb som förskollärare där du kan känna dig trygg och lyssnad på. Men om du vill jobba kvar trots allt undrar jag om det skulle vara ett alternativ att prata med chefen öppenhjärtigt och beskriva precis hur du känner och varför hon är oprofessionell när hon anställer sin kompis med inte så stor kompetens och erfarenhet. 

Sen undrar jag, har  ni inga styrelsemöten eller liknande, där ni får diskutera diverse frågor och fatta beslut. Finns det inte möjlighet att lyfta det där?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Sindri
2

Jag tror att det funkar så att det är föräldrarna som är de som styr förskolan. De har givetvis en styrelse med styrelsemöten och troligtvis med föreståndaren inbjuden som adjungerad. Men personalen är anställd av kooperativet.

Jag tycker absolut TS skall informera styrelsen som vad hon upplever, men det kan vara svårt att jobba kvar sedan. Det lär inte bli bra stämning på jobbet. Givetvis är det föreståndaren som borde gå, men tyvärr fungerar det inte alltid som det skall.

Loris M
1

Nej, det blir inte roligt att jobba efter det. Men jag skulle informera styrelse i alla fall så antigen stanna kvar och slåss för rättvis behandling eller hitta annat jobb efter det. Beror ju på om man tycker att det är värt det.

Jag har ibland hamnat i besvärliga situationer med kollegor och chefen när jag varit tvungen att agera mot kollegor som behandlat barn illa. Jag stannade kvar men det var otroligt tufft. Hade jag inte haft andra kollegor som stöttade och backade upp skulle jag nog aldrig orkat.

Fsk_2020
1

Har jobbat där i 1,5 år och då har jag varit enbart vikarie och inte brytt mig så mycket utan bara gått dit och gjort det jag är bäst på. Kan tycka att det är ganska elakt att låta mig hamna i ovisshet ang min anställning. Som jag fick skriva på papper samma dag som jag skulle börja. Att detaljstyra och peta på varenda detalj som vi gör på den nya avdelningen (kan vara allt från att det fattas pusselbitar på ett pussel till att vi på en hundradels sekund inte hunnit stryka barn som gått hem) tar bort kreativiteten och arbetsglädjen. Har arbetat där i två veckor nu och det känns som att hon inte litar på oss. Den andra förskolläraren som hon är vän med är hon aldrig hos. Verkar som att chefen har extremt kontrollbehov och vill vara överallt. Hon är knappt på sin egen avdelning som hon delar med sin kontorstid. Styrelsen är den som bestämmer på huset. Och styrelsen består av chefen, chefens man och den som sköter mat och städ. Att prata med skyddsombudet i huset känns meningslöst för det är ju den yngre förskolläraren som är vän med chefen som även blivit tf rektor. Att vara skyddsombud är ju ett förtroendeuppdrag till kollegor. Den informationen kommer ju att gå direkt till chefen… Vill inte att detta ska gå ut över mitt arbete och mina kollegor som jag tycker väldigt mycket om. Rädd för att jag kapslar in mig och slutar bry mig/lyssna och då uppfattas som arrogant. Att prata med chefen… hon skulle förmodligen kasta över allt på mig och inte inse hur sitt beteende och handlingar påverkar arbetsklimatet. Har läst massor nu om härskartekniker och det känns rätt bra att få bekräftat hur det kan vara. Supertrist!!

Loris M
1

#7 Väldigt besvärlig situation när på alla ledande funktioner sitter personer som är gifta med varandra eller kompisar. 🤔 

Hur många avdelningar finns på förskolan och hur många andra finns på din avdelning? Är det bara kollegan som chefen är kompis med? Tänker om det finns fler som upplever samma sak, skulle ni kunna gå ihop och ta upp det tillsammans.

Sindri
1

Ursäkta nu ser jag att du skriver högre upp att det är personalkooperativ, jag tog för givet att det var föräldrakooperativ.
Det är väl i alla fall kommunen som är tillsynsman på alla förskolor. 
Sök nytt jobb, skriv till föräldrarna, skriv till kommunen.
Det är inte bra för verksamheten att den är så personstyrd, flera i personalen mår kanske också dåligt och det går ut över verksamheten.

Finns det någon föräldraförening på förskolan? Jag har suttit i en föräldraförening där vi fick bort en hög skolledare inom kommunen som var lite som du beskriver. Det gick ut över många skolledare, elever, föräldrar. En otrolig härskarteknik och ett kontrollfreak. Utsåg folk utan kompetens till ledare varpå de inte kunde göra minsta lilla grej, inte ens svara på frågor utan att fråga chefen. Det var hemskt, men sådana människor måste man bli av med.

Fsk_2020
1

Chefen är verkligen plump och skapar ”farthinder” hela tiden. Säger rent ut att hon upplever oss på vår avdelning som stressade… vi har haft 2 dagar på oss att iordningssställa en helt ny avdelning och det inkluderar i den tiden att prata ihop oss om hur vi ska jobba. Vi fick tigga till oss några timmar en fm och då kom hon inrusande och ifrågasatte om vi fokuserade på rätt saker och var allmänt irriterad på att vi önskade mer tid. Den andra förskolläraren, hennes vän och dessutom skyddsombud hade tre barn på tre personal den dagen… kändes som en kniv i ryggen. Hon bevakar oss och verkar inte lita på oss och mig som förskollärare. Frågade henne vilken funktion jag skulle ha men det kunde hon inte svara på. Vi hade ett möte vi två förskollärare och chefen. Chefen hade vaknat mitt i natten och kunde inte sova. Hon hade pratat in på diktafonen om allt som hon själv tyckte var viktigt. Däribland hur vi skulle ”uppföra” oss på vår avdelning som är helt ny. Efter möte gick chefen och den andra förskolläraren och hade möte i 2 timmar tillsammans. Ingen aning om vad de avhandlade. Svårt läge. Har precis börjat. Gillar mitt arbetslag, barnen och föräldrarna men situationen är inte alls bekväm för mig.

Loris M
2

#10 Det där låter inte klokt. Jag skulle söka nytt jobb. Du kommer hitta andra trevliga kollegor. Det är så mycket som är fel i den organisationen och ledningen att det inte kan omöjligt vara värt besväret att försöka ändra på något. 

Men låt henne veta varför du slutar, om du nu väljer att göra det. Annars kommer någon annan att råka ut för samma sak utan att hon ens reflekterar över sitt beteende och styrning.