"Våra barns hemliga liv"
Jag menar i förskolan är vi så noga vad gäller etik och många förskolor fotar inte ens barn för att vi inte kan veta om det vill vara med, men i det här programmet ingriper man inte ens när man borde som vuxen och barn filmas i väldigt utsatta situationer. Helt otroligt!
Edit Det blev något knas ser jag nu med den här tråden. Det här inlägget skrev jag som kommentar efter att jag skrivit det som står i #1 nu. Märkligt!
Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor, Bokcirkel och Multikulturellt
- Redigerat 2020-11-02, 20:23 av Loris M

Jag vet inte vad ni tycker om det här programmet där barn exponeras men jag tycker att det är helt förfärligt att det öht sänds.
Det finns redan mycket forskning om hur barn tänker och gör och vi behöver inte psykologer som ska under väldigt oetiska förhållanden (som aldrig skulle godkännas vid en etisk prövning som all forskning måste igenom) kommentera det barnen gör för att underhålla vuxna.
Det är bra att de börjar komma kritik, nu från några forskare från Stockholms universitet.
”Våra barns hemliga liv” är det lockande namnet på en SVT-serie som skildrar hur barn i 4-6-årsåldern leker, tävlar och löser problem i olika iscensatta situationer. De medverkande känner inte varandra sedan tidigare och allt de gör och säger spelas in och övervakas. Vid en stor tv-skärm i en dold studio sitter två psykologer och kommenterar barnens beteende i realtid. Framför hundratusentals skärmar runtom i landet sitter nu publiken och gör, troligtvis, detsamma. Programmets syfte sägs vara att få tittaren ”att förstå vad som sker i barnens värld” men resultatet är snarare ett ”Expedition Robinson” i en förskoleliknande miljö där barnen i tv-underhållningens namn utsätts för djupt integritetskränkande behandling./…/
I ett avsnitt är barngruppen på skogsutflykt och alla tilldelas varsin matsäckslåda, utom två som till sin bestörtning blir utan. Efter en stund erbjuds de att smaka på sina ”kompisars” lunch. Psykologerna kommenterar nöjt att barnens beteende bekräftar studier som visar att människobarn är de enda varelser som delar med sig av föda. I ett annat avsnitt blir en femåring så förtvivlad över att ha ramlat omkull och misslyckats med ett uppdrag att hen går avsides och gråter. Länge. Inte ens när barnet får näsblod rycker någon av pedagogerna in, eftersom de blivit instruerade att hålla sig på avstånd. "

#1: De kallar det säkert nödvändig forskning oxå.
Handlar nog mest om tittarsiffror. Om man gör sådana experiment varför ska det ske inför publik då.
… som att uppträda på cirkus …
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#2 Ja, det är underhållning men på bekostnad av barns integritet. Känns inte helt i linje med barnkonventionen och den barnsyn som vi annars har i Sverige.

Bra, fler som reagerar. Även Expressen har skrivit om det.
"I den svenska versionen som nu alltså sänds i SVT maskeras den uppenbara underhållningsambitionen bakom präktiga omskrivningar som att vi ska få syn på barns ”kompetens”. Nåja, man studerar även en råttas kompetens i ett försökslaboratorium. Vi ska även få syn på ”oss själva”. Kyss mig där ryggen byter namn. De här barnen är rätt och slätt decimerade till objekt för vårt höga nöjes skull. Vad de vill själva är helt ovidkommande.
Så här kan det låta: ”Pedagogerna får instruktioner av våra experter att hålla sig i bakgrunden för att se om barnen kan lösa situationen själva”. Den bittra lärdomen barnen så småningom själva kommer att dra av detta program är att vuxna människor både är opålitliga och oförmögna att skydda dem."
https://www.expressen.se/kultur/ungkultur/har-tappar-svt-sin-moraliska-kompass/
Hur i hel**** kommer man ens på idén att göra så här!? Än mindre lyckas få igenom det som en tv-serie?! Ursäkta, men jag är asförbannad!
Alla barn får lunch utom två. Har dom ingen ANING om hur förödande det kan vara för ett barn att exkluderas på det sättet? Än värre ett så litet barn? Speciellt när det gäller i en grupp där alla ser att dom särbehandlas! Dom har ingen aning vad dom har gjort för "fel" för att inte få någon mat när alla andra får det!
Det kan vara extremt skadligt och varför gör dom det?! För att några psykologer ska kunna klappa sig på ryggen och känna sig duktiga för att dom "upptäckte och kunde bevisa" att små barn har empati? Det är väl för f*n ingen nyhet 2020!
Och herregud, barnet som blev skadat och började blöda näsblod utan att någon ingrep.. vad är det för fel på pedagogerna!? Deras "instruktioner att hålla sig på avstånd" är alltså viktigare än ett barns hälsa och välmående? För att inte tala om hela teamet med vuxna som var där! Hur kan alla vuxna närvarande medvetet välja att stå och ignorera ett gråtande barn som blöder näsblod?! Vad är syftet med det?! Vad ska man få ut av det?!
Barnet är ledset, känner sig misslyckat och är dessutom skadat! Ska man låta denna stå och gråta och må så dåligt medan blodet rinner utan att någon kommer och ger någon form av stöd och hjälp?! Är det vad dom vill lära barnen?! Att om du misslyckas och gör fel så får du sitta och gråta i ditt eget blod utan att någon bryr sig om dig?!
Säg att det här inte är på riktigt. Om det här inte är olagligt redan så måste det få bli olagligt, helst igår redan!
Gah, förlåt att jag tappade humöret på din sajt, Loris M. Du får redigera efter vilja eller ta bort helt om du vill. Det finns inget som gör mig så förbannad som när barn och djur, två av dom mest försvarslösa väsen som finns här i världen, behandlas illa och utnyttjas. Speciellt när det görs enbart för vuxna människors nöjes skull, det gör mig spyfärdig.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"En hund i famnen och en eldkastare i handen"
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

#3: Det är en köpt idé utifrån.
Har sett en variant av programmet från annat land i Europa minns inte om det var typ Holland eller England.
Står säkert i eftertexten vem som ha rättigheter till programidén - man kan göra mycket i forskningens namn bara man tjänar pengar.

#5: Jag tänker inte redigera något för jag är själv precis så arg som du och fattar inte att det kan tillåtas sändas. Hoppas att många klagar offentligt så de lägger ner programmet. Och det som du skriver ingen nyhet direkt att barn har empati, det finns hur mycket forskning som helst om det. Och det de gör, om det varit forskning så skulle det aldrig få ske eftersom det är helt oetiskt att utsätta barn för det här.
Ja, det är just det, det finns ingen vettig anledning att göra så här utan det är enbart för att roa de vuxna. Helt obegripligt! Fattar inte heller hur föräldrar till de här barnen kan låta sina barn exponeras så här. Så dumt, så onödigt.
#6 Det kan inte vara forskning det här. Det är ganska strikta regler när barn är inblandade och bara att filma vanliga leksituationer och helt anonymisera utan att någon annan än forskare ser filmen, behöver gå igenom etisk prövning och motiveras. Att exponera barn så här skulle aldrig kunna gå igenom en etisk prövning.

Så skönt att läsa era kommentarer, då var det inte bara jag! Jag har just tittat på det där programmet och blev både illamående och upprörd, rent bestört over det här upplägget och jag förstår inte att man FÅR utnyttja barn på det här sättet till "underhållning"!
Att sitta där och kommentera och studera det ledsna barnet är att utnyttja barnet! Barnen har inget val, det är de vuxna som har ett val och de använder möjligheten på detta oetiska sätt!
Om vuxna människor väljer att delta i diverse såpor är det väl deras eget val, men att utnyttja barnen … Nä fy!
Och jag fattar inte heller att föräldrar ställer upp på det … 😢 Hur tänker de, är det coolt, vill de själva synas i TV, bli kända?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#5 "Att om du misslyckas och gör fel så får du sitta och gråta i ditt eget blod utan att någon bryr sig om dig?!"
Precis, bra exempel!!!
Uppseendeväckande, verkligen! Jag skulle bli vansinnig om någon gjorde så där mot mitt barn!

#7: Här är ett blogginlägg om den brittiska varianten som spelades in 2015 och framåt. Redan 2017 kritiserades idén.
Channel 4 har dessutom fått pris för eländet.
http://barnisten.blogspot.com/2017/11/forskolebarn-som-labbrattor-i.html?m=1
https://www.channel4.com/programmes/the-secret-life-of-4-and-5-year-olds
- Redigerat 2020-11-02, 21:24 av Pyttelite

#8 #9 Instämmer helt! Vansinnigt! Tyvärr finns det alltid föräldrar som inte ser något problem i att exponera sina barn. De ser man på sociala medier och kan de dessutom tjäna pengar på det också, så blir det ännu mer motiverade.
Men jag har ändå svårt att förstå. Hur tänker de föräldrar som ser sitt barn gråta och ingen vuxen ingriper. Det måste väl ändå göra ont?

#10 Hjälp! Har den fått pris också? 😲
Det här var en bra beskrivning av det hela, (din första länk)
"Förskolebarn som labbråttor i nostalgisk underhållning för vuxna ", det är precis vad det och som sagt obegripligt att det tillåts.
#7: Tack! Jag brukar undvika att använda svordomar (även censurerade) och hundra utropstecken även när jag är riktigt arg, men det här slog så hårt på mig att jag inte kunde hålla tillbaka.
#7 & #8 Jag förstår inte att det här kan hända i Sverige. Jag förstår inte att någon i Sverige kunde tycka att det här är en bra idé.
Det här behöver sluta på en gång och ansvariga för att ta in, godkänna och dra igång det här programmet behöver ställas inför rätta. Det här måste strida mot barnkonventionen och ett antal andra lagar också.
Ur barnkonventionen (som för övrigt är svensk lag sen januari 2020):
"Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp."
Att låta ett barn stå och gråta och blöda näsblod och bara se på utan att ingripa när du är ansvarig för barnet måste väl ändå för f*n räknas som försumlig behandling!
Också ur barnkonventionen:
"Varje stat ska skydda barn från alla andra former av utnyttjande som kan skada barnet."
Den här formen av utnyttjande kan skada barn både fysiskt och psykiskt och har bevisligen redan skadat redan ett! SVT borde skämmas ögonen ur sig för det här!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"En hund i famnen och en eldkastare i handen"
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

#13 Håller med. Jag förstår inte heller att det sänds i Sverige. Jag tycker ändå att vi kommit långt jämfört med andra länder vad gäller att skydda barn och att vi kan utsätta dem för det här är så otroligt hemskt. Speciellt med den kunskapen om barn vi har och den barnsynen vi har. Jag får inte ihop det.
Jag hoppas innerligt att det blir många som protesterar så de får omvärdera det här.

Här några brittiska kommentarer:
Artikel i Journal of Media Law:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17577632.2016.1239942
Det finns en bok oxå:
https://www.adlibris.com/se/bok/the-secret-life-of-4-5-and-6-year-olds-9780752266480
Så ni är inte ensamma om kritiken av programidén.

Jag tycker det är väldigt märkligt att barnpsykologer ställer upp på att medverka på det här sättet i programmet. Borde inte barnpsykologer - om några - inse att det här inte gagnar barnen?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Det här var så bra, från "Läraren"!
"Det provocerar mig till max att man använder förskolan som skådeplats för dessa dumheter. Det gör mig väldigt ledsen att man ger den här bilden av förskolan, i tv på bästa sändningstid. Ingenting med det här programmet går ihop med förskolans uppdrag eller vår syn på barn och barns lärande."
Och det här:
"Det är ett program som vill underhålla oss genom att småskratta åt barn, det finns många liknande program och grupper på våra sociala medier, föräldrar som skickar in tokroliga klipp där deras barn gör och säger olika saker. Som om att det är okej att skratta åt barn.
Förskolan skrattar inte åt barn, vi skrattar med barn."
https://www.lararen.se/forskolan/eva-lindstrom/lindstrom-svt-programmet-kranker-barnen

#17: Väldigt bra text! Exakt så är det, det blir underhållning för vuxna så vi kan skratta åt barns lustigheter och det rimmar rätt så dåligt med förskolans uppdrag.
OT. Vad snyggt det blev med artikeln synligt under länken. Det måste vara helt nytt, har inte sett det tidigare.

#18 Instämmer. Fattar inte att föräldrar ställer upp. Eller Pedagoger.
Det här borde man sätta upp på väggen, eller skriva dem på näsan:
"Förskolan skrattar inte åt barn, vi skrattar med barn"
OT blev förvånad har inte sett det där tidigare. :-) Snyggt.