Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketterspråkforskning
Läst 195 ggr
Loris M
3

Hur lär sig barn språk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flera korta video med forskare från Stockholms universitet om hur barn lär sig språk.

Bl. a. det här:
Varför är "mamma" och "boll" ofta barnets första ord? Forskaren Iris-Corinna Schwarz berättar om hur barn lär sig ord.

Vad behöver barn för att lära sig språk? Och hur går forskning om barns språkutveckling till? Docent Tove Nilsson Gerholm berättar

https://www.ling.su.se/forskning/forskningsomr%C3%A5den/barns-spr%C3%A5kutveckling/barnspr%C3%A5ksfestival-2020

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Loris M
2

Loris M
2

Samtliga forskare är från Lingvistiska institutionen och för er som är nyfikna på vilken språkforskning som pågår vid institutionen kan ni läsa om det här:

https://www.ling.su.se/forskning/forskningsomr%C3%A5den/barns-spr%C3%A5kutveckling/p%C3%A5g%C3%A5ende-projekt

Pyttelite
2

#2: Läste/lyssnade om barnriktat tal och funderar på hur många pratar med sina djur.

Har inte gått igenom hela materialet än men efter egna erfarenheter ser jag helt annorlunda på barnens lek och hur man tar in och lär sig.

En viktig del för att ett barn ska bli verbala är att de får träffa olika människor och att de får vara med att prata, inte bara att man pratar med barnet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Loris M
2

#3: Ja, att de får vara med och att de får många tillfällen till samtal.

Barnens lek är bland det roligaste som finns. När jag jobbade i förskola kunde jag ibland unna mig att bara sitta, lyssna och titta på hur de gör, hur de förhandlar, hur de lär sig, hur de hittar på olika strategier för att hantera konflikter som uppstår, hur de leker det de upplever i vardagen …

Pyttelite
2

#4: Egentligen skulle man kunna se hela livet som en lek.😁

Åtminstone om man lyckas fåperspektiv på det hela.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Loris M
1

#5: Sant! Men prövar sig fram hela tiden och hoppas på det bästa. 😃