Relativ ålder och inlärningsproblem
Det kan tyckas självklart att barn som är födda i december har haft kortare tid på sig att lära sig saker i livet och skolan än barn födda i januari, men tydligen behöver det forskas (mer) på detta.
"Barn födda i december löper en nästan dubbelt så hög risk att få en diagnos om inlärningsstörning, som barn som är födda i januari, visar färsk forskning vid forskningscentret för barnpsykiatri vid Åbo universitet."
Lite orättvist, om de bara är yngre …
"Relativ ålder innebär i det här sammanhanget barnets ålder i relation till andra barn i samma årskurs. Tidigare forskning har visat att relativt yngre barn löper större risk för mobbning, ADHD-diagnos och -medicinering samt andra psykiatriska störningar"
"– Testerna som utvecklats för att diagnostisera inlärningsstörningar är bättre på att beakta barnets exakta ålder än den diagnostik som används för ADHD. Också det här är en orsak till att vi väntade oss mindre skillnader mellan födelsemånader. Det verkar som att relativt yngre barn remitteras till specialsjukvården på lättare grunder än andra, konstaterar Arrhenius."
Vad säger ni som har erfarenhet?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det händer så mycket i yngre barns liv och det kan skilja väldigt mycket mellan ett barn som är fött i börjar och ett barn som är fött i slutet av året. Bara över sommaren när barnen varit på semester hinner det hända mycket utvecklingsmässigt så vi nästan inte känner igen de barnen när de kommer tillbaka till förskolan.
Det är bl.a. därför som man tidigare (typ 10 år sedan) väldigt sällan ställde ADHD-diagnos på förskolebarn. Man ville gärna vänta in dem tills de mognat och blivit äldre för att se om svårigheter kvarstår. Nuförtiden är det vanligare har jag förstått att ställa diagnos även på yngre barn. Då ökar risken för överdiagnosticering som de skriver. Jag tycker inte om den här utvecklingen. Samtidigt, det är inte helt enkelt. Man vill ju veta så tidigt som möjligt vad barnets svårigheter beror på, för att kunna sätta in rätt stöd. Men blir det feldiagnostiserat, så får barnet leva med konsekvenserna.
Jag lägger in länken här Magi-cat, ser ut som att glömde det.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Tack, Loris, glömde tydligen länken. 😎
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen