Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketter: förskoleklassskolamatematik
Läst 138 ggr
Magi-cat
3

Skola, lätt för vissa ämnen

… ska de "bromsa in" då?

"– Jag fick höra i förskoleklass att jag skulle bromsa in, för vad annars skulle jag göra i nian, säger Tuva"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/bara-i-angelholm-finns-en-plan-i-nordvastra-skane?fbclid=IwAR0i2SEujr2NN66Xl8uYGT0cZE_ff8q4J77UHL2F8IGTQAak1_RBGWPR8eA

Det är nog ganska vanligt, tyvärr. Som om alla måste hålla samma takt. Källan till kunskap tar ju aldrig slut! Behärskar man något "tidigt" finns det ju alltid mycket kvar att lära …

Hur gör ni med barn som lär sig saker tidigt?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Syskonen Tuva och Tilda Berglund har extra lätt för vissa ämnen i skolan och på de vanliga lektionerna satt de mest av tiden. Men en ny sorts undervisning har gjort skolan rolig igen.
  • Redigerat 2022-10-12 12:41 av Loris M
johan
2

Jag jobbar inte i förskolan, men har barn som alltid varit snabba i vissa ämnen.

På förskolan gick min ena dotter med en två år äldre grupp. Det var bra på vissa sätt, men mindre bra på andra, t ex att då försvann ju kompisarna i gruppen och hon blev kvar när dom började förskoleklass.

I skolan har dom ofta fått svårare böcker och andra utmaningar, t ex läroböcker från nästa eller nästnästa årskurs. Men som verkligheten är gör det också att dom sitter mer själva och jobbar. Nu tror jag i och för sig att båda barnen uppskattat att få gå ut från klassrummet och jobba själv där det är tystare, men det har så klart sina nackdelar det också.

Men jag önskar också att det fanns samma resurser för dom som har väldigt lätt för sig i vissa ämnen, som det finns för dom som har svårt. Men förstår också att man prioriterar att få med sig alla upp till en grundnivå.

Mvh // Johan

Magi-cat
1

Måste tillägga att jag jobbar inte heller i skola, förskola eller barnomsorg, utan är bara allmänt intresserad. 🙂

#1 Det låter ju som att mycket har blivit bättre och att man kan anpassa efter individiden. Annars har jag mest hört talas om det där tråkiga att den elev som är "snabb" nästan är lite jobbig. Just att "vad ska du göra i nian" låter så typiskt. Eller för de yngre: "nu får du rita i ritboken tills de andra hinner i fatt".
Men bra om man har det i åtanke i alla fall!

• Redigerat 2021-11-15 11:01 av Magi-cat
Carmarino
1

Hade nog tur som hade en förstående fröken i småskolan. Lärde mig läsa långt innan jag började skolan, så det var rätt trist att sitta och traggla bokstäver. Fast det slapp jag för det mesta. Sedan fick jag lite svårare uppgifter av fröken när jag var klar med de vanliga uppgifterna.

Vi hade ett häfte med uppgifter som skulle göras under terminen och jag var klar med ettans bägge terminers häften och tvåans häfte för höstterminen redan på vårterminen i ettan.

I tvåan förklarade fröken att hon inte kunde låta mig börja på treans häften, eftersom vi inte skulle ha henne som lärare då. Istället fick jag göra annat, eller hjälpa mina klasskompisar med uppgifterna. Så jag var lite "lillfröken" då. Tack och lov var det ingen av klasskompisarna som blev sura för det. Åtminstone inte vad jag märkte.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
1

#2: Ja dom två Pysslingen-skolor vi haft barn på har varit väldigt duktiga på detta. Från 1-6 har dom även alltid haft med personal från fritids i klassrummet som extra resurs och där dom till och från gör halvklass för att kunna gå få mer tid till eleverna.

Som alltid gäller det säkert att ha tur både med skola och enskilda Pedagoger, så jag vågar inte vara hur det är på alla Pysslingen, men vi har iaf upplevt att det är en kultur på våra tjejers skolor att stötta både dom som behöver mer stöd och dom som är snabba.

Mvh // Johan

Niklas
1

Jag har ett kusinbarn vars skola verkar ha skött det bra. Han fick gå de lektioner han ligger väldigt långt framme i tillsammans med en femteklass och resten av lektionerna med sin egen 1:a. Då får han den utmaning han behöver i matte, fysik och sånt, men behåller kontakten med sina jämnåriga i övrigt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#5: Det lät smart.

Mvh // Johan

Niklas
3

#6: Det gjorde en dramatisk skillnad för honom. Han upplevdes rätt stökig från början eftersom han inte fattade vad han gjorde i skolan. Med rätt utmaningar löste det sig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magi-cat
1

#7 Så roligt att höra och att det blev så positivt! 🌺