Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketter: förskoleklasspedagogiska-dilemmanförskola-allmänt
Läst 112 ggr
@NN@
0

Yngre barn förskola

Har nyligen märkt att min son på 4 år är indelad i grupp på förskolan med yngre barn, är det negativt för utvecklingen?
Ska självklart fråga förskolan själv nästa gång men blev bara så fundersam om det verkligen är bra/ok.

• Redigerat 2022-10-12 12:35 av Loris M
Loris M
0

Menar du att att han går på en avdelning med yngre barn eller att de tillfälligt bildar grupper på hans avdelning där han får vara med yngre barn?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

@NN@
0

#1: det är tillfälligt för det finns jämnåriga.

Loris M
2

#2: Okej, men då förstår jag. Misstänkte att det kan vara något sådant eller att han väntar på att flyttas till en annan avdelning med äldre barn. Det har vi haft ibland när jag jobbade i förskolan, när avdelningen med äldre barn hade fullt, fick några 3-åringar gå kvar på småbarnsavdelningen tills det fanns plats.

Är det en mindre förskola? Finns inte äldre barn än din son heller? Jag tänker att om det är tillfälligt (tänker mig ett par månader) så är det ingen fara vad gäller utvecklingen. Men det är klart att han kan bli lite uttråkad (beroende på hur gamla de andra barnen är) och kanske inte få tillräckligt med utmaningar.

• Redigerat 2022-04-15 09:25 av Loris M
@NN@
0

#3: jag kanske misstolkade din fråga, ursäkta för det :) för det jag menade är att på hans avdelning finns både yngre och jämngamla men vid samling (där dom har liknande "lektion") så får min son vara med dom yngre barnen, det är det som jag reagerat på om det verkligen är bra att göra så. Barnen där är nog 2-3 år skulle jag tro.

Loris M
2

Ok, då missförstod jag. Jag tycker absolut att du ska fråga dem, för det låter som att det borde finnas någon anledning om de gör så. De kanske tycker att han utvecklingsmässigt passar mer med de yngre barnen men i så fall borde de ha signalerat till er om det.

@NN@
0

#5: jag har funderat lite själv kring det och det enda som jag kan tänka är att min son inte har pratat så mycket där för han har inte känt sig bekväm, har dock nämt för dom att han kan prata men om dom inte märkt av det så kanske dom ser det som att han inte kan. Jag vet att han är som en 4 åring därför blev jag fundersam om det verkligen är rätt att han ska vara med de yngre. Dom har inte nämnt nånting till mig.

Loris M
1

Det låter märkligt. Jag kan inte komma på någon annan anledning till varför han skulle vara med de yngre. Förutom kanske det med språket. Om det är språk de fokuserar på just nu då kanske de anser att han passar bättre med de yngre.

Har du frågat sonen eller märkt om han trivs med just de barnen? Kan också vara att han trivs speciellt mycket med någon/några av de yngre och att de vill vara i samma grupp. Eller att han valt det själv.

Du får gärna berätta vad de har sagt, för nu blir jag också nyfiken. 🙂

@NN@
2

#7: ja, jag tycker också det är lite märkligt.
Men ska fråga dom och få reda på lite mer så återkommer jag med svar

@NN@
1

#8: har nu frågat förskolan och fick till svar att dom blandar ålder ibland i grupperna.

Loris M
1

#9: Aha, så det var inte mer dramatiskt än så. 🙂 Jättebra att du frågade för många gånger kan det bli så att förälder inte frågar utan pratar med andra föräldrar/vänner, spekulerar och då kan saker förstoras upp eller missförstås.