Etikettersamhällsdebattvärdegrundsfrågor
9/27/22, 6:35 PM

SD:s skolpolitik

"Gymnasieläraren Karin Berg har gått igenom SD:s motioner om skolan. Hennes slutsats: Får partiet inflytande över skolpolitiken lämnar hon yrket.

– Sverigedemokraterna har lagt många motioner om att ta bort modersmålsundervisningen, och de har en nationstanke som gör att de vill begränsa minoriteters rättigheter. Det är oförenligt med den demokratiska grundtanken, då får vi en annan skola än den vi vill ha enligt vår grundlag, säger Karin Berg, gymnasielärare på Schillerska i Göteborg.

Inför valet 2018 gick hon igenom alla motioner om skolan som SD hade lagt i riksdagen. Resultatet blev en debattessä i Skolporten där hon förklarade att hon aldrig kommer kunna arbeta i en skola som SD fått inflytande över. Så känner hon fortfarande.

– Jag köper inte allt som står i läroplanen, men vi har kommit överens om det demokratiskt och det går att förhålla sig till som lärare. Men om jag ska vara någon slags svenskhetspolis, jaga elever som inte pratar svenska, inte längre se till HBTQI-frågor – det går inte. Det strider mot min moraliska kompass, då får jag lämna, säger Karin Berg."

• Redigerat 10/12/22, 12:34 PM av Loris M