Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketter: samhällsdebattspråkflerspråkighet
Läst 88 ggr
Loris M
1

De vill ta bort modersmålsundervisnigen

Ännu ett urbota dum förslag och fler lär vi se.

"Leder modersmålsundervisning till sämre integration och språkinlärning? Det vill regeringen och Sverigedemokraterna undersöka i en utredning. Förhoppningen hos Sverigedemokraterna är att utredningen ska leda till att modersmålsundervisning i skolan försvinner."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-s-plan-ta-bort-modersmalsundervisningen

Varför dumt? Därför att de ställer det som en fråga som om det inte diskuterats förutom, som om det är nytt. Det finns inget att utreda. Forskning om Flerspråkighet och modersmålsundervisning har visat under de senaste ca 40 år att språk stärker varandra. Barn som får läsa sitt modersmål har lättare att klara studier och lära sig det svenska språket. Dessutom det finns en stark koppling mellan språk och identitet.

Likaså, den förra regeringen har redan gjort en stor utredning 2019, så det finns ingen som helst anledning att lägga pengar på en ny utredning.

Dessutom, de tror att modersmålsundervisning ska påverka negativt inlärningen av det svenska språket. "Man tar sig i pannan" som en forskare säger för det är känt sedan 70-talet att så är inte fallet utan tvärtom. Alltså, har de noll koll på läget och fullständigt struntar i mängder av forskning som är samstämmig.

"Språkforskaren Linus Salö, docent i tvåspråkighet vid Stockholms universitet, ser här resterna av den gamla teorin om halvspråkighet som forskare kritiserade redan på 1970-talet.

– Det här begreppet kommer från en tid då man trodde det fanns skadliga former av tvåspråkighet. Det är ett dåligt och ovetenskapligt begrepp, säger han.

Begreppet handlar om en föreställning om att flerspråkiga barn inte lär sig något språk ordentligt. Och är en del av orsakerna till att många aldrig fick lära sig samiska eller meänkieli.

-Man har talat om att människor är halvspråkiga. Den föreställningen blev rent skadlig för många, eftersom den skapat ett stigma kring språk som har gått i arv.

Sedan 1970-talet ser vetenskapen begreppet halvspråkighet som något ovetenskapligt och helt felaktigt, enligt Salö. Tvärtom finns det forskning som visar att eleven gynnas av att få lära sig sitt modersmål. Han noterar att den nya regeringen fortfarande lever kvar med den gamla föreställningen."

Källa

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Leder modersmålsundervisning till sämre integration och språkinlärning? Det vill regeringen och Sverigedemokraterna undersöka i en utredning. Förhoppningen hos Sverigedemokraterna är att utredningen ska leda till att modersmålsundervisning i skolan försvinner.
Loris M
1

Och som sagt, det finns redan en utredning och den hittar ni här.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2019/05/sou-201918/

I detta betänkande redovisar Utredningen om modersmål och studiehandledning på modersmål i grundskolan och motsvarande skolformer sitt uppdrag.
Pyttelite
2

Lustigt att man behöver utreda igen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1, #2: Sida 118.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-12-31 16:00 av johan
Loris M
2

#3: Ja, men nu klippte du ut ett par meningar i en 400-sidors rapport. 🙂

Precis innan det citatet skriver de om positiva effekter vad gäller läs- och skrivinlärning och direkt efter citatet skriver de om en svensk studie där man kunnat påvisa positiva effekter vad gäller läsförståelse.

Sen handlar ju det du hänvisar till: "… vilken roll eller effekt modersmålsundervisning, i den form och omfattning som är vanligast i Sverige".

Sen vet vi som sagt vad gäller Flerspråkighet att språken förstärker varandra. Om de får tillgång till alla sina språk presterar de bättre. Så utifrån det kan vi dra slutsatsen om effekter även om det kanske inte har jättemånga studier som studerar just effekter. Effektstudier av den här typen är både tidskrävande och svåra. Det skulle krävas flera år och många tester för att kunna prata om effekter. Plus att det finns så många andra variabler som inverkar och som skulle behöva uteslutas osv.

Har inte tid att leta fram forskning nu, ska fira nyår 😀 men jag får se om jag hinner göra det i morgon.

johan
1

Känns ändå som ett viktigt avsnitt i frågan om vi verkligen behöver en till undersökning om det för svenska syften, vilket jag tolkade era kommentarer som.

Annars verkar det ju konstigt att författarna tog med det.

Verkligen inte ett område jag kan något om, så jag lägger ingen värdering i vad som sägs. Däremot tycker jag det verkar som att detta är en sådan där fråga som det är viktigare vem som säger, än vad som sägs. Det är alltid oroväckande, när det är risk att bli ideologiskt laddat.

Men som sagt, verkligen inte ett område jag antyder ett jag har någon sakkunskap om.

Mvh // Johan

Loris M
2

Absolut! Jag försöker vara öppen, men får erkänna att när det kommer från SD så har jag svårt att ta det på allvar. Allt de föreslår och lägger sin energi på handlar om invandrare. Och varje gång struntar de fullständigt i forskning och livnär gamla myter. Jag kan en hel del om Flerspråkighet men har inte följt forskningsläget på flera år, så inte helt insatt i hur mycket forskning det finns.

Nu ska jag gå och fira, så Gott Nytt År och tack för det här året och tack för iFokus.! 😀🥳🍾🥂🎈

Pyttelite
3

#5: Fast man måste ju sätta uttalandet i sitt samband för att få fram essensen.

Har inga problem att man utvärderar på nytt men min uppfattning handlar inte om det utan att hemspråksundervisningen ska försvinna.

Jag kan sätta några kronor på att utredningen inte kommer att leda till det SD vill om nu utredningen har någon form av trovärdigt genomförande.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
0

#6: Ja, jag är som du generellt på den punkten.

Det gör fan i mig ont i kroppen när det visat sig att många idéer och påståenden som jag tyckt kommit från grupper jag avskyr, visade sig ha mer sanning än jag trott.

Det har fått mig lite mer försiktig att avfärda saker bara för att jag ogillar avsändaren, men det är svårt. Åtminstone för mig.

Tror ibland är det svårt att acceptera att något kan vara rätt, om skälet till att det sägs sannolikt är ”fel”. För mig var ett sådant tillfälle när Hans Rosling (som är en stor idol), bekräftade att det är mycket bättre att kunna hjälpa hundra gånger fler på plats än att ta emot flyktingar som tagit en riskfylld resa hit.

Jag har svårt att tro att SD’s genuina skäl till denna åsikt var omtanke för flyktingar. Men jag tvivlar inte på Roslings vilja att hjälpa så många det går och att han har datan för att avgöra hur man bäst gör det.

Men tillvägagångssättet är i stort sätt samma.

Detta tycker jag är oerhört svårt i frågor som blir för ideologiska.

Mvh // Johan

johan
0

#7: Förmodligen sant.

Mvh // Johan

Soligajag1
2

#4:

Håller med dig till 100 % Loris M ,
All denna statistik och olika paragrafer + forskning om detta ämne hör inte ihop tycker jag.

När jag va liten ( kom till Sverige 1965 ca ) kunde jag inte ett enda ord svenska eftersom jag är finsk och vi pratade finska hemma.
När jag skulle börja i första klass så fanns det modersmål undervisning , där började jag och flera andra elever.

Jag tyckte det va toppen för då bevarades mitt modersmål , Svenska språket kom naturligt för oss barn.
Än idag efter alla år jag bott i Sverige pratar jag finska med min pappa , mina syskon, finska vänner.
Pappa är 94 år och fyller 95 i år.
Han pratar svenska men jag pratar finska med honom.

Jag tycker att modersmålet borde finnas kvar i skolorna.

HH 🙂

Loris M
1

Jag tänker att det är skillnad på avsändare och avsändare och är inne på det som Pyttelite skriver i #7. Att sätta saker i sitt sammanhang är nödvändigt och vi kan inte lyssna på SD helt förutsättningslöst och strunta i vem som säger det. Tanken är fin, att lyssna på det som sägs och inte av vem som säger det, men SD vill inte tvätta sin historia utan snarare bekräftar gång på gång att de inte ändrat sin ideologi. Ska jag då lyssna och försöka förstå dem? Skulle inte tro det.

Men i övrigt, försöker jag vara öppen (med varierande resultat) för oliktänkande. Det är inte sällan jag har SD:are på Lika villkor som vill diskutera och uttrycka saker. Ser jag att de är vänliga, pratar sakligt, uttrycker sig inte främlingsfientligt och är inte ute efter att provocera, har jag inga problem att diskutera och lyssna. Då hamnar vi i ett annat läge. Men som sagt, vissa ideologier måste man ta med i beräkningen med vissa talare.

Det finns en forskningsrapport som nu har några år på nacken (från 2012) som beskriver forskningsläget vad gäller Flerspråkighet. Där tas bl.a. upp att inlärning inom olika ämnen främjas om elever får stöd i eller undervisning på sitt modersmål. På s. 71 bl.a. tar de upp hur dåvarande politiker ställde sig i frågan och SD driver fram tesen om att avskaffa modersmålsundervisningen.

Jag tänker att det är helt galet att förbjuda för i den översikten tar de också upp globalisering och att se Flerspråkighet som en enorm resurs. Det gynnar hela samhället att dess medborgare pratar flera språk. Ta bara arabiskan som är ett officiellt språk i närmare 30 länder. Varför inte uppmuntra att barn som redan har arabiskan som modersmål blir bättre på det så de kan bidra till samhället men även känna sig inkluderade? Förbud signalerar helt andra saker.

Nihad Bunar som är professor vid SU och som själv kom hit som flykting, har forskat mycket om andraspråksinlärning så där finns en hel del att hitta om man är intresserad av
nyare forskning.

Loris M
1

#10: Ja, håller med och det är exakt de värden som inte kan mätas men som är oerhört viktiga - det är kopplat till etnicitet, identitet, möjlighet att kunna kommunicera med sina släktingar.

Vi borde ha lärt oss något från vår historia vad gäller språk, utifrån hur vi behandlat samer kan man tycka. Men tydligen inte.

Loris M
2

Dessutom enligt regeringens förslag ska den timmen (det handlar om en timme i veckan vilket är egentligen otroligt lite) ska ersättas med svenskan. Det är rätt onödigt för det finns redan utrymme för lärare att utöka timmar för svenskan för vissa elever om de tycker att det behövs.

Enligt det nya förslaget vill regeringen också förlänga skoldagen vilket är en annan dåraktighet utan förankring i verkligheten eller forskning. Längre dagar leder inte till bättre resultat har forskningen redan kunnat visa. Och att förlänga skoldagen när det redan finns så stora brister i skolor vad gäller resurser, är bara okunnigt.

Loris M
1

Länkar till en tråd på Hjärnan som handlar kanske mest om alla fördelar med Flerspråkighet och men även annat, forskning och sånt som kan vara relevant.

https://hjarnan.ifokus.se/discussion/1424667/bra-med-flersprakig-hjarna!

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Loris M
1

Och sen förstås finns min artikel om Flerspråkighet (<- klick på länken) om någon som läser här inne vill veta mer.

[Vargnatt.]
5

När jag läste om det här fick jag mig en chock för språk om något är både bildande och frigörande när vi har med hela världen att göra som vi har idag.

Nu ska sägas direkt jag har noll koll på det här med forskning och sånt kring ämnet och den enda jag kan gå till är mig själv som Tyskfödd hur viktigt mitt modersmål är även om jag idag inte är perfekt på Tyskan så klarar jag av en del i språket framför allt att läsa men tyvärr är jag inte längre komplett och kan ibland haka upp mig med vissa ord för jag har inte underhållit det som jag borde dom senaste åren.

Kom som adoptivbarn hit 1969 och fick på den tiden ha en tolk för mitt språk var så pass utvecklat och jag kunde prata Tyska rent. I högstadiet sen hade vi Tyska men jag var så nonchalant så det där brydde jag mig då inte så mycket om och kanske var det för en hel del av språket satt kvar så jag liksom tog inget intresse alls i lektionerna.

Även om min Tyska inte är helt komplett idag så är språket en väldigt viktig bit och en del av mitt ursprung och jag känner mig oerhört hemma när jag hör Tyska språket och får läsa eller tala det så finns ursprunget där inom mig sjungande och det tror jag är oerhört viktigt oavsett vilket land vi kommer från att kunna och få uttrycka vårt modersmål eller få lära det på nytt om vi helt tappat språket under livets gång.

Jag blir också misstänksam när det här kommer från SD det luktar skit uppriktigt sagt och dom börjar i en ände sen fortsätter det och med tiden är målet att ta ifrån människor deras ursprung och förpassa dom ut ur landet och som Loris skriver det handlar om invandrare och mig som Tysk skulle dom inte ens reagera på så visst har det med etniskt att göra man vill ta ifrån man vill få bort.

Språk om något är oerhört bildande det ger en frihet att kunna röra sig i världen så det här ska vi vara oerhört rädda om och uppmuntra inte på något vis ta bort.

På en ort vi bodde under min uppväxt fanns många Finländare och bara i min klass fanns 9 stycken från Finland och en sak som dom sa till oss andra på den tiden var hur viktigt det är att kunna bevara och tala sitt språk det känns hemma och det känns rätt inom oss och jag var nog den enda som då på den tiden förstod dom eftersom jag själv kom från en annan land och kände lika med Tyskan den var hemma den var och är än idag mitt modersmål.

Det här ska vi vara rädda om för det är människors ursprung som kommer inifrån oss i anden och det ska inte SD eller någon annan på något vis få rasera och med eller utan forskning så är vårt modersmål oss det är vår egen identitet och vårt djupaste äkta ursprung.