Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketter: skoladiverselek-lärande
Läst 43 ggr
Magi-cat
3

Har barns finmotorik blivit sämre?

Slöjdlärare larmar om att elever i femman inte kan hantera en sax, klippa rakt, knyta en knut eller trä på en nål. Färdigheter de borde lärt sig långt tidigare.

Förklaringen lär vara bristande övning, att barn tillbringar tid framför skärmarna med roliga spel men tappar det tredimensionella och att använda händerna.

Vad ska vi då göra åt det, om det är så? Öva mer och börja tidigt, redan i förskolan, är en viktig sak.

"– Jag tror att vi måste intensifiera samarbetet mellan skolan och förskolan, göra mer tillsammans för att rusta barnen i tidig ålder. Och vi ska inte dra oss för att involvera föräldrarna, utan dem kan vi inte få till den nödvändiga mängdträningen."

https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/praktiska-tips/slojdlararnas-larm-manga-elever-kan-inte-anvanda-en-sax/?fbclid=IwAR2falhelBZdu5Bo2geKhDpNxHxuYCdtLZsaG-E9L5Of3KHlh0yj3wxxniI

Ligger det något i detta enligt era erfarenheter? Vad säger ni som jobbar i skola och förskola?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Elever som inte kan hantera en sax, elever som inte kan knyta en knut, elever som inte kan trä tråd i en nål. Barns finmotorik försämras i accelererande takt, enligt flera slöjdlärare. – Jag har elever i femman som klipper på en nivå där förskolebarn brukade vara, säger textilläraren Christina Norgren Arnesson.
  • Redigerat 2024-01-13 21:06 av Magi-cat
Sindri
2

Jag har också läst det där och det är verkligt skrämmande. Det påverkar ju också hjärnans utveckling. Allt hör ihop. muskelminnet hjälper hjärnan och vice versa.
Jag undrar om det är så här i andra länder, det skulle vara intressant att veta.

Magi-cat
1

Mer i debatten om elevernas dåliga finmotorik. Det kanske är en förenkling att skylla allt på skärmarnas dominans? Träning är viktig, vardagsträning!

" Jag har funderat mycket på om det inte samtidigt funnits en ängslighet i lärarkåren att tillrättavisa elever, vara noga med ”rätt och fel”, att undervisa och öva och nöta under många år nu"

"Slöjdlärarnas larm borde vara en tydlig signal för föräldrar att träna vardags-finmotorik med sina barn. Inte ge upp när barnen tycker det är svårt att knyta skor, klippa papper, bygga lego eller pussla. Föräldrarna borde vara de som har mest tid och bäst chanser att en-till-en ge sina barn dessa kunskaper."

https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/vi-larare-debatt/debatt-elevernas-daliga-finmotorik-beror-inte-bara-pa-skarmarna/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag har funderat mycket på om det inte samtidigt funnits en ängslighet i lärarkåren att tillrättavisa elever, vara noga med ”rätt och fel”, att undervisa och öva och nöta under många år nu, skriver Eva Söderberg efter slöjdlärarnas saxlarm.