Förskolan iFokus

Förskolan

Etikett: diverse
Läst 54 ggr
Magi-cat
1

Sover barnen middag ute på vintern?

Det har tydligen blivit en snackis att barn, även i förskolan, får sova middag ute på vintern. 🙂💙

"Många föräldrar i Sverige låter sina små barn sova utomhus på vintern i barnvagn, även när det är kallt och minusgrader. Det har blivit en nyhet som sprids i sociala medier och väcker förvåning i andra länder."

"Det är vanligt att svenska barn, som sover middag mitt på dagen, sover utomhus i barnvagn både sommar och vinter. På vissa förskolor får barnen också sova middag utomhus"

Men det är ju inget nytt utan många säger att det är bra att barnen får frisk luft och att de sover bättre ute. Det här är vanligt även i Finland och kanske också i andra nordiska länder.

https://sverigesradio.se/artikel/barn-som-sover-ute-vacker-forvaning

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Många föräldrar i Sverige låter sina små barn sova utomhus på vintern i barnvagn, även när det är kallt och minusgrader. Det har blivit en nyhet som sprids ...
Sindri
2

Vi har haft ett friluftsdagis i närheten där vi bor. Det fanns små kojer för barnen att krypa in i för att sova middag. Det såg väldigt mysigt ut. Jag läste däremot en undersökning (som man alltid skall ta med en nypa salt) där man kom till slutsatsen att barnen på utomhusdagis inte var friskare än andra.

Magi-cat
0

Nu pratar de om det på Rapport. 😁

När våra barn var bebisar fick de sova middag ute. Det var i Norrland och så gjorde alla …

Men i normalt varmare länder tycker man nog det verkar konstigt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
1

Jag bor ju granne med en Ur- och Skurförskola så barnen sover ofta middag ute.🙂
Jag tror absolut att det är bra för "ungar" att vara ute i friska luften och tänker dessutom på mina stall- och hundkompisar som har sina barn med sig. De brukar bli härdade mot det mesta, allt från smuts och kyla till folk och brötiga djur. Social träning med vuxna får de på köpet. 😃

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OberonsMatte
0

Jag har arbetat på förskola där barn sov utomhus (i sina egna vagnar), men det infördes främst p.g.a. platsbrist. Gick inte att avvara ett helt rum för sovande barn i 1-2 timmar när det samtidigt var många som slutat sova på dagen.

Sajtvärd Katter iFokus