Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Arbetsmiljö

Varje elev har ett eget kontor

2019-02-13 20:07 #0 av: Loris M

Det här ser helt underbart ut! Vad tycker ni?

"På Elmeskolan i Älmhult har rektorn Eva-Lena Brafield infört kontorslandskap i miniatyr i klassrummen istället för den vanliga uppställningen av skolbänkar som står riktade mot läraren och tavlan. Ett grepp som uppskattas av både elever och lärare.

/.../Eleverna på skolan fick fylla i enkäter innan de gick på jullov och svara på om de ville sitta ensamma, två och två eller i grupp i sina miniatyrkontor. När eleverna sedan kom tillbaka till skolan efter ledigheten så stod kontoren klara.

– Vi beställde av vaktmästaren att han skulle köpte in skivor som han sågade upp efter våra behov. Sen sydde lärarna och jag tillsammans kåpor att ha över skivorna, och under jullovet så placerade vi ut kontoren efter elevernas önskemål, säger Eva-Lena Brafield."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/klassrummen-i-almhult-blev-kontorslandskap

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2019-02-13 20:08 #1 av: Loris M

Mer om skolan där elever visar runt....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/rundtur-i-nya-klassrummet

Anmäl
2019-02-13 20:55 #2 av: Loris M

Jag tror att det här kan förbättra arbetsmiljön avsevärt för alla elever, med speciellt för de som har ex. ADHD, koncentrationssvårigheter och liknande. Det blir färre intryck och lättare att fokusera. 

Sen är det säkert inte möjligt att göra i alla klassrum. En del har trånga klassrum och upp till 30 elever. Då kan det kanske vara svårt att inreda på det här sättet.

Anmäl
2019-02-14 08:57 #3 av: Magi-cat

" Om jag har undervisat i 20 år, varför har inte jag tänkt på detta innan?"

Precis, så! Jag tycker det låter underbart och passande för de flesta! De som behöver lugnare miljö kan få det, de som vill gå snabbare framåt kan göra det i egen takt etc.

Men det kan behövas mindre klasser, som du säger, Loris. Men det kanske det gör ändå...

Det enda jag tvekar inför är saccosäckarna. Skrattar Jag associerar dem med att sitta och dega, inte lyssna. Nörd

Men funkar det så funkar det, och då är det bra.Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2019-02-14 11:59 #4 av: Niklas

Så har barnen det på exempelvis Helleborusskolan. De som behöver har dessutom möjlighet att få helt eget rum.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2019-02-16 09:20 #5 av: Pyttelite

Tänk om man tänkte så på våra arbetsplatser för vuxna. Glad

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-02-16 09:29 #6 av: Loris M

#5 Idén är ju hämtad just från vuxnas arbetsplatser och s.k. kontorslandskap. 

Anmäl
2019-02-19 16:57 #7 av: Novachan

Låter som en lovande utveckling  Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.