Testar bara om det händer igen...
Nu har det hänt flera gånger att tråden jag publicerar dels inte syns i listan till vänster eller bland nya inlägg när jag publicerar, dels att inläggen i tråden hamnar i fel ordning. 🤔
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Testar om inlägget hamnar fel….
Och ja, inlägget hamnade i fel ordning och publicerades med en timmes fördröjning.
Börjar fundera om det inte har att göra med att jag haft problem med tiden på datorn som inte är synkad med internettiden. Den ska ska synka och det är inställt på att det ska ändras ig automatiskt vid ändringar till sommar-/vintertid, men det har inte hänt. Det skulle förklara fördröjningen men inte varför inläggen hanar i fel ordning. Någon som har någon idé?
I den här tråden blev det samma sak, både fördröjning och att inlägg hamnade fel.
https://forskolan.ifokus.se/discussion/1486521/%22vara-barns-hemliga-liv%22
Ja eftersom det går att välja eget publiceringsdatum för att schemalägga inlägg så går det på klockan på din dator.
Varför låter du inte datorn automatiskt hålla klockan uppdaterad?
Mvh // Johan
#5: Skulle nog behöva konkreta exempel på där det är fel för att ha chans att ge något svar på det.
Mvh // Johan
#6: Det blev så i den här tråden:
https://forskolan.ifokus.se/discussion/1486521/%22vara-barns-hemliga-liv%22
Det som är överst är egentligen inlägg 1 och det som är #1 i den tråden är det som jag skrev först i TS. Det som är gemensamt för de trådar när det blivit så är att jag startat tråden och publicerat och nästan direkt efter kommenterat. Alltså utan att byta sida och utan att uppdatera sida.
För kommentaren så bestäms tiden av vår server. För inlägget av dig.
Så sannolikt går klockorna fel.
Mvh // Johan
Om det är mer eller mindre exakt en timme är det nog sannolikt antingen en tidszon som är knasig eller vintertid.
På din skärmdump såg ju tidszonen rätt ut iaf. Har aldrig funderar över vilken tidszon servern använder.
Mvh // Johan
#8 Ok, det förklarar ju varför kommentaren hamnade överst och startinlägget längre ner. Men knasigt är det, för de hamnade i olika tidszoner. 😄
#9 Det är inget större problem, jag får avvakta och se om det löser sig av sig självt eller om jag kommer på hur jag ska få rätt tid. Tack för förklaringen!
#8 … det bestäms nog mer av datorn än av mig, för jag har inte schemalagt det egentligen.
Jag testade iaf själv att på kort tid posta både inlägg och kommentar och då kommer dom i rätt ordning och jag har inte hört någon annan påpeka något liknande, så det låter som att felet är lokalt.
Mvh // Johan
#12 Det förstår jag, felet ligger hos min datorn som inte synkar tiden. Det är inget ni kan göra åt.
Men jag kan ändå tycka att det är konstigt att det inte publiceras eftersom jag inte schemalagt tråden. Men, men… det löser sig.
#13: Om du inte valt något datum så används "precis nu" som datum. Jag skulle iofs kunna titta på om jag kan undvika att låta användarens dator sätta det om man inte valt att schemalägga och istället låta servern bestämma.
Där du är värd eller Medarbetare skulle du enkelt komma runt problemet genom att schemalägga inlägget och manuellt sätta rätt tid.
Mvh // Johan
#14: Just det, det låter ju logiskt.
Smart att schemalägga och skicka inlägget fram i tiden så den kommer vid rätt tidpunkt. 👍🏻
Jag älskar förresten (nu när jag ändå har dig på tråden) den nya funktionen där man ser direkt om någon skrivit ett nytt inlägg medan man själv håller på och skriver. Förut kunde man komma i otakt när man skriver längre inlägg och ser först efter publicering att man redan fått ett eller fler svar.