Förskolan iFokus

Förskolan

Etikettyrkesprofession
Läst 95 ggr
Loris M
2025-01-26 17:10
1

Förskollärare får ny yrkestitel

Vad tycker ni om det här?

"Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare. Genom likvärdiga benämningar i hela skolväsendet hoppas Sveriges Lärare höja statusen och öka förståelsen för yrkesgruppens undervisande uppdrag"

https://www.vilarare.se/forskolan/fackligt2/sveriges-larare-forskollarare-far-ny-titel/

Personligen tycker jag att det är löjligt för i praktiken kommer det inte att ändra något alls. Vi har exempel med fritidspedagoger som fick en ny yrkestitel - lärare i fritidshem - i samband med att de fick en egen del i grundskolans läroplan. De har inte fått högre status (än) och lär inte få det på många, många år.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare. Genom likvärdiga benämningar i hela skolväsendet hoppas Sveriges Lärare höja statusen och öka förståelsen för yrkesgruppens undervisande uppdrag.
Carmarino
2025-01-26 17:14
2

Skillnaden mellan förskollärare och lärare i förskola är minimal. Dessutom är det lättare att säga förskollärare, så det är en onödig ändring.

När det gäller fritidspedagog så tycker jag att den titeln har högre status än lärare i fritidshem. Åtminstone för mig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
2025-01-26 17:19
1

Jag håller med i båda saker. Jag känner många fritidspedagoger som vägrar kalla sig för lärare, trots att det inte utbildats några fritidspedagoger sedan år 2001.

Och ja, så mycket lättare och det är en identitetsfråga. Jag är utbildad förskollärare och har svårt att se mig som "lärare i förskola".

Lite tröttsamt med ändringar av titlar som att det per automatik skulle innebära högre status. Det gör det inte ens på sikt.

[Hayabusa-0001]
2025-01-26 17:37
0

Vilken betydelse har ”högre status”?

Loris M
2025-01-26 17:47
2

#3: Det har stor betydelse, det handlar om erkännande och det i sig kan leda till högre löner, bättre förutsättningar att göra sitt jobb, bättre förståelse för uppdraget, stolthet över sitt yrke osv. Förskollärare har en universitetsutbildning på 3,5 år. Förskola har en egen läroplan och undervisningsuppdrag men många tror fortfarande att det handlar om barnpassning. Det är den synen som man vill förändra, och när man lyckats med det (om man nu någonsin gör det) så kan det leda till högre status.

Loris M
2025-01-26 18:10
1

… med andra ord, jag tror inte att en ny titel gör någon skillnad utan det är andra saker som måste bli bättre.

Uppkatten
2025-01-26 18:16
2

Vad som också är märkligt inom förskolan är begreppen "barnskötare" respektive "outbildad barnskötare". Antingen är man barnskötare eller så är man det inte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Loris M
2025-01-26 18:17
2

#6: Håller med. Lite som outbildad lärare. Men då är man ju inte lärare, utan bara någon som jobbar som lärare.

[Hayabusa-0001]
2025-01-26 22:41
0

#4 & #5 Frågan är vad man väger in i
”högre status”.
Om det blir:
”Vi kan inte ge dig högre lön, men du kan få en fin titel” så blir det meningslöst, som jag ser det.
Lön är trots allt viktigt, men det är svårt när man jobbar i offentlig tjänst.
Hedervärt men sällan marknadsvärderat.

Loris M
2025-01-27 06:04
2

#8: Jag tror inte att den "fina titeln" leder till något bra alls som sagt. Högre status brukar vara något som politiker och facket brukar använda för att argumentera förändringar eller för att avleda. Nu när förskolor och alla som jobbar där kämpar för att behålla sina jobba samtidigt som barngrupperna blir större och det blir allt svårare att göra ett bra jobb, är det inte många som bryr sig om titeln.

[Hayabusa-0001]
2025-01-27 06:57
1

#9 Instämmer.