Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketterövrigtarbetsmiljösamhällsdebatt
Läst 29 ggr
Magi-cat
2026-05-11 10:21
2

"Resursoptimering" och förskolor

Bara ordet är motbjudande, särskilt när det är BARN som drabbas!

Här är ännu ett exempel i raden. Små förskolor som läggs ned och barnen flyttas omkring till större, "resursoptimerande", förskolor. Inte för barnens bästa, utan det är "budgetpussel", dvs pengar som avgör.

"Det finns utbrett missnöje bland föräldrar över politiska beslut som har resulterat i nedläggningar av små förskolor och omplaceringar av barn i vad som uppfattas som budgetdrivna åtgärder.
Kommunstyrelsens ordförande Henrik Fogelklou försvarar större förskolor som nödvändiga för resursoptimering och avfärdar kritiken att beslut om förskolenedläggningar fattas hastigt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pPXbV/sokte-lugnet-i-ale-hamnade-pa-megaforskola

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ÄLVÄNGEN. Familjen Lindblad/Hellqvist lämnade storstaden i jakt på lugnet. Då hamnade deras dotter på en stor förskola – med 180 barn. Samtidigt växer missnöj
NeferNefer
2026-05-11 18:14
2

Fullständig idioti! Speciellt nu när barnkullarna verkar bli mindre. Det borde finnas utrymme för mindre barngrupper och mer tid för barnen.
Jag tycker vi ska resursoptimera politikernas utrymme i stället. Det blir mer ekonomiskt försvarbart om de sitter hopträngda i en liten barack i stället för att ta upp alla kanslier och hela den där stora salen som de brukar sitta i. På det viset frigör vi gott om utrymme för kultur, undervisning och annat viktigt. Tycker jag.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2026-05-11 18:15 av NeferNefer
Magi-cat
2026-05-11 18:59
1

Bra skrivet, Nefer! 🙂👍

Mer tid och utrymme för barnen! 🎈

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2026-05-16 21:07
1

Barnen är viktigast, för de är framtiden. De ska inte sättas i fängelser, kastas ut eller trängas ihop i för stora barngrupper.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon