Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketterforskninghistoria
Läst 29 ggr
Loris M
2026-03-28 07:15
2

Större tillit till barnens förmåga förr

Intressant forskning. Tycker ni att det stämmer, att vi hade större tillit till barnens förmågor förr?

"– Men ledarinnorna, som dåtidens förskollärare kallades, var ensamma med 20–25 barn. Med så stora grupper fick barnen klara sig mycket på egen hand, och det fanns en otrolig tillit till barnens förmåga. Exempelvis fanns trä- och syslöjdmaterial alltid framme och barnen hade fri tillgång till verktyg som hammare, såg och nålar. Det är stor skillnad jämfört med i dag då man tänker mycket mer på säkerheten. Jag har besökt förskolor som inte ens har målarfärg framme, så jag tror att vi har en hel del att lära av hur det var förr och den tillit man hade till barnen, säger Linnéa Waldekranz.

Hon menar att dagens förskolor med Pedagoger som i all välmening strävar efter att hela tiden vara närvarande, lyhörda och delaktiga kan leda till stress hos de vuxna och en begränsning i barnens självständighet.

– Vi kanske har gått för långt åt andra hållet nu, säger Linnéa Waldekranz."

Länk

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Forskaren och läraren i förskolan Linnéa Waldekranz har jämfört dagens förskola med barnträdgårdarna i mitten av 1900-talet och funnit många likheter.<br />– Men också sådant vi kan lära av. Exempelvis fanns en otrolig tillit till barnens förmåga som vi kanske har tappat bort i dag, säger hon. <br />
Carmarino
2026-03-28 08:25
2

Det ligger mycket i det hon säger. När jag växte upp hade vi en otrolig frihet och fick i princip sköta oss själv - och vi lärde oss att klara det mesta. Å andra sidan är det ett annat samhälle nu, och det går inte längre att släppa barnen "vind för våg" som man kunde förr.

Däremot borde det gå att låta barnen klara sig själv i högre utsträckning och inte direkt försöka hjälpa till. Det lär barnen sig inget av, och när de sedan växer upp och ska ta hand om nästa generations barn, då vet de inte hur man gör.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
2026-03-28 13:04
2

#1: Ja, så upplever det jag också, att det var så mycket friare tidigare. Men sen är ju frågan om det var för att vi hade mer tillit till barnen att de skulle klara sig själva eller för att vi levde i ett annat samhälle som du är inne på. Jag bodde i ett villaområde i en liten stad där man sällan flyttade och alla kände alla. Även om jag var långt hemifrån med kompisar så visste mina föräldrar att en vuxen alltid skulle se om jag hittade på något och berätta och det visste vi barn också. Det fanns en annan trygghet på den tiden. Man visste exakt vem som bodde i vilket hus.

Det är så mycket kring säkerhet nu, så man (de som arbetar i förskola) tycks inte kunna göra något längre utan att göra riskanalyser och dylikt. Jag minns när jag jobbade i förskola, vilket är mer än ett decennium sedan så skärptes regler hela tiden. Vi fick exempelvis inte gå iväg själva med 5 barn, utan skulle alltid vara två. Det gjorde att vi ofta stannade på gården och gick på utflykter bara när vi alla kunde gå. Oftast fanns inte så mycket personal att vi kunde dela på oss. Förut kunde jag ta 5 barn och gå till bibliotek för att låna böcker eller hitta på andra saker med några få barn.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi