Förskolan iFokus

Förskolan

Etiketterövrigtsamhällsdebatt
Läst 20 ggr
Magi-cat
2025-09-03 11:00
2

Miljonvinster i förskolan

Usch och fy, vad arg man blir! 😡

Förskolor ska inte drivas för pengavinst!

"Atvexa är en av de stora jättarna i den privata förskolevärlden med 167 förskolor i flera länder.

Storägarna bakom kör båda Porsche och har skärgårdsvillor för mångmiljonbelopp.

Samtidigt tvingas förskolor spara in på vikarier."

"Atvexa är en stor aktör inom den privata förskolevärlden med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland, och ägs främst av välfärdsentreprenörerna Peter Weiderman och Lars Brune.
Trots miljonvinster och lyxiga tillgångar hos ägarna sparar förskolor som ägs av Atvexa, som Trollhättans Montessoriskola, på vikariekostnader."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/al6MgE/trots-miljonvinst-atvexas-agare-sparar-in-pa-vikarier

Det är säkert inte det enda exemplet …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Atvexa är en av de stora jättarna i den privata förskolevärlden med 167 förskolor i flera länder. Storägarna bakom kör båda Porsche och har skärgårdsvillor för
  • Redigerat 2025-09-03 11:00 av Magi-cat
Loris M
2025-09-03 18:49
2

Nej, verkligen inte. Det kan aldrig bli bra. De sparar in på barnen och personal för att dra in mer pengar åt sig själva. 😠Jag fattar inte varför vi inte avskaffar det här systemet med vinstdrivna skolor och förskolor.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

NeferNefer
2026-05-04 23:13
2

Det är skamligt! Det borde absolut förbjudas. Vård, omsorg och skolor ska inte drivas för vinst. Det är inte därför jag betalar skatt, för att ägare ska snåla in på de närmast drabbade och i stället köpa dyra lyxbilar till sig själva. Jag betalar skatt för att alla ska ha det bra.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon