Etikettsamhällsdebatt
8/6/20, 4:11 PM

21 månaders fängelse - tagit ett barns liv

Jag tycker att det här är förfärligt, att ett barns liv inte är värt mer. 😡Mamman till den omtalade "Lilla hjärtat" har fått sin dom.

"Mamman döms nu för grovt vållande till annans död och narkotikabrott. Att mamman inte tillkallade hjälp efter händelsen och var narkotikapåverkad innebär att hon – som vårdnadshavare – gjort sig skyldig till grovt vållande till annans död, skriver tingsrätten i ett pressmeddelande.

”Ingen omständighet styrker att modern mot sitt nekande varit närvarande då dottern utsattes för våld och förgiftning under den begränsade tid som skadorna uppstått och förgiftning ägt rum enligt vad som framkommit av utredningen”, skriver rätten vidare.

Straffet blir 21 månaders fängelse. Mamman ska även betala skadestånd om 30 000 kronor vardera till ”Lilla Hjärtats” två syskon.

”Jag tycker det är ytterligare svek och det här visar på hur rättsväsendet ser på barns rätt till trygghet i samhället”, fostermamman Melinda Jacobs i sms till Expressen."

8/6/20, 4:17 PM

Forskare Rikard Tordön har skrivit en avhandling om barn i samhällets vård.

"Efter Esmeraldafallet har de flesta politiska partierna uttalat sig i frågan och regeringen har tillsatt en särskild utredare.

– Jag tror att Esmeraldafallet kommer att leda fram till ett bättre system, med mindre sprickor i systemet. Men jag är lika nyfiken som alla andra över vad man kommer att komma fram till. Men jag hoppas att det leder till att man ändrar synen på familjehemsplaceringar, särskilt när det sker tidigt och att man istället överväger adoption i fler fall, säger han.

Anledningen till att Esmeralda fick återvända till sina biologiska föräldrar, där hon avled ungefär ett år senare, var en dom i kammarrätten."

[[eskils_]]
8/6/20, 4:38 PM

Absolut förfärligt! Håller med fostermamman:

”Nu visar rättsväsendet återigen vad ett litet barns liv är värt på samma sätt som när kammarrätten chansade och lät henne flytta hem till föräldrar som inte ens behövde visa att de var drogfria”, skriver hon vidare. Och hon hoppas att en högre instans ska döma ut ett strängare straff.

Små barn ska inte behöva bo ihop med våldsamma knarkare. 🤓

[Vandrar]
8/6/20, 4:55 PM

#0 Läste det här nyss och finner inte ord, vad säger man och vad gör man för man vill påverka så mycket men står maktlös i såna här frågor 😢

Hemskt och väldigt låg dom för något så grovt och allvarligt , lås in henne på livstid hon ska inte ut  någonsin  öht 😡

Calcifer
8/6/20, 5:09 PM

Jag bryr mig inte om det inte var hon som medvetet dödade sin dotter. Hon är skyldig till så mycket mer än bara 21 månader i fängelse. Vad finns det som hindrar att hon efter den relativt korta perioden skaffar fler barn?!

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
8/6/20, 5:21 PM

Jag hoppas att beslutet överklagas och att domen skärps rejält.

Små barn är helt utlämnade till oss vuxna, och som förälder är det ens skyldighet att göra allt som går för att skydda sitt barn. Har man inte förmågan så bör inte barnet bo hos föräldern utan få stanna i ett tryggt fosterhem.

Vad händer med Lilla hjärtats syskon när mamma kommer ut ur fängelset igen? Ska detta få upprepas återigen? Och om hon får fler barn?

Barns trygghet, säkerhet, behov o s v måste alltid gå före den vuxnes "rätt att ha barn".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
8/6/20, 5:42 PM

Det är EXAKT varför jag inte skaffar barn. Jag älskar barn, jag vill ha barn. Men JUST NU skulle jag aldrig mentalt klara det och barnet skulle lida. Jag tar bra hand om mina djur (tar hand om dem före mig, t.o.m.) men ett barn är ju en helt annan sak. Jag vägrar föda ett barn jag inte kan ta hand om, för risken finns ju att även om jag aldrig skulle skada mitt barn medvetet, att min mentala ohälsa skulle ge dem "osynliga" men. Det borde finnas "körkort" för att skaffa barn.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
8/6/20, 6:13 PM

#6 av: Calcifer
Nåt jag tänkt på ofta när man ser barn med föräldrar ute i samhället.
Jag kommer osökt att tänka på en gammal TV-sketch (kommer tyvärr inte ihåg med vilka) där ett par kommer till någon tjänsteman för att ansöka om adoption, men tjänstemannen tycker att de inte har omständigheter eller skäl nog att få adoptera. De kommer inte att kunna ta hand om ett barn,anser tjäsntemannen.  Det blir avslag.
I nästa scen kommer samma par, med samma förutsättningar till samma tjänsteman för att ansöka om abort. Men nej, nu har de all världens förutsättningar att ta hand om och uppfostra ett barn.

Svenska myndigheter!!!!

8/7/20, 10:10 AM

Jag hoppas innerligt att domen överklagas.

Här jämför de fallet med två tidigare uppmärksammade fall där förövare dömts till långa fängelsestraff.

"Tioåriga Bobbys mamma och styvpappa dömdes till tio års fängelse för grov misshandel och vållande till annans död efter att de lämnat pojken att dö i en snödriva efter att ha utsatts för våld under lång tid.

• Mannen som hade ansvar för den åttaåriga flickan Yara i Karlskrona dömdes för mord till 14 års fängelse eftersom han inte ingrep när kvinnan i familjen misshandlade Yara till döds och inte heller ringde efter ambulans. De var släkt och mannen var Yaras vårdnadshavare."

Hela artikeln i Expressen